Consument negatief over security en mobile & wifi

Het sentiment onder de Nederlandse consument voor de onderwerpen security en mobile & wifi is voornamelijk negatief. De berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) zijn opvallend genoeg aanzienlijk positiever. Dit blijkt uit een trendanalyse van kwaliteitsgesprekken op fora en social media door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van contentmarketingbureau Mediatic.

De onderwerpen security, mobile & wifi, IoT en automatisering waren samen goed voor ongeveer 18.500 berichten binnen de tienduizenden berichten op relevante fora die werden geanalyseerd op basis van volume, sentiment en inhoud. “Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander nog veel vragen heeft wanneer het over IT gaat”, zegt Dennis Mensink, directeur van Mediatic. “Heldere marktcommunicatie is daarom nog meer dan voorheen een vereiste wanneer je succes tevreden klanten wil hebben als IT-bedrijf.”

Negatief sentiment
Security en mobile & wifi zijn met ruim 7.000 en 6.500 foraberichten de meest besproken onderwerpen op social media. Op het gebied van security gingen deze berichten voornamelijk over patches, updates en Android-besturingssystemen. Populaire thema’s voor mobile & wifi zijn mobiele apparaten, apps, werkplekken, draadloze werkplekken en het veranderen van instellingen aan modems, routers en pc’s. Opvallend is dat de berichten over zowel security (62 procent) als mobile & wifi (82 procent) voornamelijk negatief zijn. Mensink: “Deze negatieve cijfers vragen om een proactieve houding van de aanbieder. Op deze manier kunnen zij toekomstige problemen eerder herkennen, deze sneller oplossen of zelfs helemaal voorkomen.”

Positiever
Opvallend is dat de berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) aanzienlijk positiever zijn. Berichten over IoT gaan twee kanten op; negatieve berichten op dit gebied gaan voornamelijk over het niet aangesloten krijgen van apparaten. De consument is echter zeer positief over alle mogelijkheden die IoT biedt. Wanneer het gaat over automatisering, zijn consumenten positief gesteld over AI en zelfrijdende auto’s. Negatieve berichten zijn er ook, zo maakt de consument zich zorgen over robotisering en de onzekerheid over het al dan niet verdwijnen van bepaalde beroepen. “Digitalisering en robotisering zijn onderwerpen met een hoog onzekerheidsgehalte”, aldus Koos Plegt, contentmarketeer bij Mediatic en gespecialiseerd in IT. “Wordt mijn baan straks overgenomen door een robot, verdwijnt persoonlijk contact? Dit zijn belangrijke vragen van de Nederlandse consument. Alleen wanneer je als bedrijf hier een duidelijk antwoord op kunt geven, kun je succes hebben op het gebied van IT.”

Auteur |   ·   donderdag 5 okt, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

Game Robins Wereld helpt leergedrag te meten en stimuleren Leusden, 24 juli 2018 – Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking. Robins Wereld speelt zich af in

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange heeft vandaag een contract getekend waarmee het via haar dochtermaatschappij Orange Business Services voor honderd procent eigenaar wordt van cloudprovider Basefarm. Met de overname is een overnamebedrag van 350 miljoen euro gemoeid. Dit overnamenieuws volgt na een uitgebreide aanbestedingsprocedure, uitgezet door Abry Partners, voor haar aandeel in Basefarm.   Basefarm is een belangrijk Europees

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Kort na de aankondiging van een intensievere samenwerking met strategische cloudaanbieders Microsoft en VMware, maakt Fujitsu vandaag bekend dat het haar samenwerking met SAP en Oracle gaat uitbreiden. Hiermee wil het IT-bedrijf haar aanbod omtrent digitale transformatie makkelijker en effectiever maken. Daarnaast versterkt Fujitsu haar multi-cloudintegratie en operationele diensten om zich te kunnen richten op

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu lanceert vandaag een nieuwe blockchainraamwerk waardoor een Minimum Viable Product (MVP) in slechts vijf dagen kan worden ontwikkeld. De dienst is voornamelijk ontwikkeld voor organisaties die een vliegende start willen maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van blockchain, of de risico’s van bestaande blockchainprojecten willen verkleinen. In het programma staat een assessment van

Orange Business Services en Additiv zetten vermogensbeheer in de cloud

Orange Business Services en Additiv zetten vermogensbeheer in de cloud

Orange Business Services en Additiv, een expert in digitale oplossingen voor de financiële markt, hebben de handen ineen geslagen om digitale diensten voor vermogensbeheer as-a-service voor financiële instellingen tot stand te brengen. De cloudoplossingen automatiseren vermogensbeheer en verlagen de bedrijfskosten van veel financiële instellingen. De vermogensbeheerproducten van Additiv worden nu aangeboden op een SaaS-platform (Software-as-a-Service).

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken