Consument negatief over security en mobile & wifi

Het sentiment onder de Nederlandse consument voor de onderwerpen security en mobile & wifi is voornamelijk negatief. De berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) zijn opvallend genoeg aanzienlijk positiever. Dit blijkt uit een trendanalyse van kwaliteitsgesprekken op fora en social media door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van contentmarketingbureau Mediatic.

De onderwerpen security, mobile & wifi, IoT en automatisering waren samen goed voor ongeveer 18.500 berichten binnen de tienduizenden berichten op relevante fora die werden geanalyseerd op basis van volume, sentiment en inhoud. “Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander nog veel vragen heeft wanneer het over IT gaat”, zegt Dennis Mensink, directeur van Mediatic. “Heldere marktcommunicatie is daarom nog meer dan voorheen een vereiste wanneer je succes tevreden klanten wil hebben als IT-bedrijf.”

Negatief sentiment
Security en mobile & wifi zijn met ruim 7.000 en 6.500 foraberichten de meest besproken onderwerpen op social media. Op het gebied van security gingen deze berichten voornamelijk over patches, updates en Android-besturingssystemen. Populaire thema’s voor mobile & wifi zijn mobiele apparaten, apps, werkplekken, draadloze werkplekken en het veranderen van instellingen aan modems, routers en pc’s. Opvallend is dat de berichten over zowel security (62 procent) als mobile & wifi (82 procent) voornamelijk negatief zijn. Mensink: “Deze negatieve cijfers vragen om een proactieve houding van de aanbieder. Op deze manier kunnen zij toekomstige problemen eerder herkennen, deze sneller oplossen of zelfs helemaal voorkomen.”

Positiever
Opvallend is dat de berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) aanzienlijk positiever zijn. Berichten over IoT gaan twee kanten op; negatieve berichten op dit gebied gaan voornamelijk over het niet aangesloten krijgen van apparaten. De consument is echter zeer positief over alle mogelijkheden die IoT biedt. Wanneer het gaat over automatisering, zijn consumenten positief gesteld over AI en zelfrijdende auto’s. Negatieve berichten zijn er ook, zo maakt de consument zich zorgen over robotisering en de onzekerheid over het al dan niet verdwijnen van bepaalde beroepen. “Digitalisering en robotisering zijn onderwerpen met een hoog onzekerheidsgehalte”, aldus Koos Plegt, contentmarketeer bij Mediatic en gespecialiseerd in IT. “Wordt mijn baan straks overgenomen door een robot, verdwijnt persoonlijk contact? Dit zijn belangrijke vragen van de Nederlandse consument. Alleen wanneer je als bedrijf hier een duidelijk antwoord op kunt geven, kun je succes hebben op het gebied van IT.”

Auteur |   ·   donderdag 5 okt, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

De toekomst: Een IT-zelfservice desk

De toekomst: Een IT-zelfservice desk

Auteur: Head of End User Services & Head of Service Desks bij Fujitsu Mark Schippers Zelfservice is niets nieuws, de consument kan al jaren zelf zijn boodschappen afrekenen en bedrijven als Amazon sporen klanten aan hun eigen problemen op te lossen, zonder een servicedesk te hoeven inschakelen. De IT-markt met zijn vele servicecenters en servicedesks

The Social Selling Company en SocialOne gaan samen verder

The Social Selling Company en SocialOne gaan samen verder

The Social Selling Company en Social.ONE gaan als partnerbedrijven verder. Als combinatie bieden de snelgroeiende bedrijven van salesspecialist Wessel Berkman en LinkedIn- en social selling-trainer Perry van Beek zowel training en coaching als complete transitietrajecten op het gebied van (digitale) sales aan. De combinatie van The Social Selling Company en Social.ONE is de Europese variant

Fujitsu introduceert uitgebreid channel-gericht Hybrid Cloud Portfolio

Fujitsu introduceert uitgebreid channel-gericht Hybrid Cloud Portfolio

Fujitsu biedt zijn SELECT Channel Partners vanaf vandaag een krachtig set aan tools. Via het gebruiksvriendelijke selfservice Hybrid Cloud Portal kunnen zij eenvoudig cloudgebaseerde diensten leveren aan hun klanten. De migratie van computerinfrastructuur naar de cloud blijft toenemen. Fujitsu biedt zijn SELECT Channel Partners daarom de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot servicegerichte ondernemingen met nieuwe,

Equinix breidt activiteiten uit in Spanje en Portugal

Equinix breidt activiteiten uit in Spanje en Portugal

Equinix, Inc. (Nasdaq: EQIX), de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten, kondigt de overname aan van Itconic en CloudMas van de Carlyle Group  voor een bedrag van 215 miljoen euro. Itconic biedt interconnectie en cloudinfrastructuuroplossingen in zowel Spanje als in Portugal. Met de overname krijgt Equinix datacenters in handen in Madrid, Barcelona, Sevilla en Lissabon.

Kantoorautomatisering Openbaar Ministerie gaat naar Fujitsu

Kantoorautomatisering Openbaar Ministerie gaat naar Fujitsu

Het Openbaar Ministerie (OM) en Fujitsu tekenen vandaag een vijfjarig contract voor het beheer van de kantoorautomatisering voor ruim zesduizend OM-medewerkers. Het Japanse ICT-bedrijf gaat er de komende jaren voor zorgen dat de medewerkers van het OM flexibel en efficiënt kunnen werken met een toekomstbestendige virtuele werkomgeving. “Het OM staat aan de vooravond van grote

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken