Column: NFC, exit portemonnee?

De portemonnee is uit; de smartphone is straks alles wat je nog nodig hebt om overal te betalen.

Je koffie op het terras betaal je met een mobiele betaaldienst, een taxirit reken je af door een QR-code te scannen, net als je favoriete hamburgermenu in een fastfoodketen. En inchecken in het OV doe je door middel van NFC (Near Field Communication), een techniek die in veel smartphones al is ingebouwd maar die je nu waarschijnlijk nog nauwelijks gebruikt.

Veel ‘nieuwigheden’, waar we eigenlijk nog maar net aan gewend zijn, zijn door snelle technologische ontwikkelingen nu al hopeloos verouderd. Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Het is eigenlijk grote onzin om zo’n plastic pasje langs een paaltje bij de ingang van het treinstation te halen. Want met NFC heeft je smartphone precies zo’n functionaliteit. Een mobiele portemonnee, waarmee je niet alleen je treinrit betaalt, maar even gemakkelijk op het perron een Mars of Snickers uit de snoepautomaat haalt en je cappuccino afrekent.

NFC is een contactloze communicatiemethode die een zwak radiosignaal afgeeft dat over een zeer korte afstand (enkele centimeters) kan worden opgevangen door andere apparaten. Je kunt je telefoon heel simpel ‘tappen’ tegen een betaalterminal, waarbij je jezelf identificeert aan de hand van je SIM-kaart. Een voordeel is dat NFC verschillende betaalmethodes in één keer kan vervangen: behalve je OV-chipkaart kunnen op je telefoon dan ook andere betaalkaarten staan, evenals klantkaarten waarmee je gebruikmaakt van kortingen. Dikke kans dus dat de volgende Bonuskaart van de Albert Heijn niet meer van plastic is maar gewoon in je telefoon zit.

Fujitsu, een van de grootste IT-bedrijven ter wereld, verwacht dat dat in 2015 (volgend jaar dus al!) voor het eerst meer betalingen via NFC gaan plaatsvinden dan met creditcards. Dat bedrijf investeert momenteel hevig in NFC-systemen voor de retailmarkt en de financiële sector. Verschillende retailbedrijven zien de kansen van de techniek ook. Coca-Cola verkoopt al automaten die jou een flesje frisdrank geven na een betaling met je smartphone. Overigens zijn er ook sceptici, aangevoerd door Apple. Dat bedrijf gelooft (nog) niet in NFC en heeft de laatste iPhones er dan ook niet mee uitgerust. In tegenstelling tot alle andere grote smartphonefabrikanten. En dat is toch opvallend, aangezien het bedrijf de laatste jaren technologische trends steeds goed heeft weten te voorspellen. Overigens kun je als Apple-gebruiker wel gewoon betalen met NFC; er zijn iPhone-cases te koop met daarin een NFC-chip.

NFC brengt ook nieuwe manieren met zich mee om met de klant te communiceren. Met een NFC-telefoon kun je immers niet alleen betalen, maar ook informatie ontvangen. Van congresprogramma’s, nieuws en whitepapers op events, tot spoorboekjes in de trein en persoonlijke aanbiedingen in de kiosk. De klant kan door de techniek slim in te zetten, extra geprikkeld worden om aanbiedingen via NFC zijn telefoon te ontvangen. Onlangs tijdens het Mobile World Congres in Barcelona, dat eind februari plaatsvond, experimenteerde een cateraar hier al mee: na het inchecken met NFC in een catering store konden bezoekers coupons inwisselen en tevens gebruik maken van een ‘fastlane’ om sneller (en mobiel) af te rekenen. Nu klinkt het misschien nog als science-fiction, maar volgend jaar kan het gewoon bij de winkel bij jou om de hoek.

 

Auteur |   ·   dinsdag 15 apr, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

Thuiswerken draagt bij aan het verder ontwikkelen van de digitale vaardigheden. Helaas dreigen miljoenen Nederlanders de boot te missen. Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en Piet Boekhoudt KNVI-lid pleiten er daarom voor om de bestrijding van deze digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op die

I-care ondersteunt Lanxess bij de lokale uitrol van de onderhoudsstrategie

I-care ondersteunt Lanxess bij de lokale uitrol van de onderhoudsstrategie

I-care en Lanxess hebben een nieuwe samenwerkingsovereenkomst bereikt. Als dienstverlener gespecialiseerd in voorspellend onderhoud en betrouwbaarheid ondersteunt I-care de in Keulen gevestigde chemieproducent bij de lokale uitrol van de bedrijfsonderhoudsstrategie. Hierbij waren integriteit, betrouwbaarheid en kostenefficiëntie van de fabriek van het grootste belang. “De aanpak van I-care past perfect bij de eisen die we stellen

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken