Column: NFC, exit portemonnee?

De portemonnee is uit; de smartphone is straks alles wat je nog nodig hebt om overal te betalen.

Je koffie op het terras betaal je met een mobiele betaaldienst, een taxirit reken je af door een QR-code te scannen, net als je favoriete hamburgermenu in een fastfoodketen. En inchecken in het OV doe je door middel van NFC (Near Field Communication), een techniek die in veel smartphones al is ingebouwd maar die je nu waarschijnlijk nog nauwelijks gebruikt.

Veel ‘nieuwigheden’, waar we eigenlijk nog maar net aan gewend zijn, zijn door snelle technologische ontwikkelingen nu al hopeloos verouderd. Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Het is eigenlijk grote onzin om zo’n plastic pasje langs een paaltje bij de ingang van het treinstation te halen. Want met NFC heeft je smartphone precies zo’n functionaliteit. Een mobiele portemonnee, waarmee je niet alleen je treinrit betaalt, maar even gemakkelijk op het perron een Mars of Snickers uit de snoepautomaat haalt en je cappuccino afrekent.

NFC is een contactloze communicatiemethode die een zwak radiosignaal afgeeft dat over een zeer korte afstand (enkele centimeters) kan worden opgevangen door andere apparaten. Je kunt je telefoon heel simpel ‘tappen’ tegen een betaalterminal, waarbij je jezelf identificeert aan de hand van je SIM-kaart. Een voordeel is dat NFC verschillende betaalmethodes in één keer kan vervangen: behalve je OV-chipkaart kunnen op je telefoon dan ook andere betaalkaarten staan, evenals klantkaarten waarmee je gebruikmaakt van kortingen. Dikke kans dus dat de volgende Bonuskaart van de Albert Heijn niet meer van plastic is maar gewoon in je telefoon zit.

Fujitsu, een van de grootste IT-bedrijven ter wereld, verwacht dat dat in 2015 (volgend jaar dus al!) voor het eerst meer betalingen via NFC gaan plaatsvinden dan met creditcards. Dat bedrijf investeert momenteel hevig in NFC-systemen voor de retailmarkt en de financiële sector. Verschillende retailbedrijven zien de kansen van de techniek ook. Coca-Cola verkoopt al automaten die jou een flesje frisdrank geven na een betaling met je smartphone. Overigens zijn er ook sceptici, aangevoerd door Apple. Dat bedrijf gelooft (nog) niet in NFC en heeft de laatste iPhones er dan ook niet mee uitgerust. In tegenstelling tot alle andere grote smartphonefabrikanten. En dat is toch opvallend, aangezien het bedrijf de laatste jaren technologische trends steeds goed heeft weten te voorspellen. Overigens kun je als Apple-gebruiker wel gewoon betalen met NFC; er zijn iPhone-cases te koop met daarin een NFC-chip.

NFC brengt ook nieuwe manieren met zich mee om met de klant te communiceren. Met een NFC-telefoon kun je immers niet alleen betalen, maar ook informatie ontvangen. Van congresprogramma’s, nieuws en whitepapers op events, tot spoorboekjes in de trein en persoonlijke aanbiedingen in de kiosk. De klant kan door de techniek slim in te zetten, extra geprikkeld worden om aanbiedingen via NFC zijn telefoon te ontvangen. Onlangs tijdens het Mobile World Congres in Barcelona, dat eind februari plaatsvond, experimenteerde een cateraar hier al mee: na het inchecken met NFC in een catering store konden bezoekers coupons inwisselen en tevens gebruik maken van een ‘fastlane’ om sneller (en mobiel) af te rekenen. Nu klinkt het misschien nog als science-fiction, maar volgend jaar kan het gewoon bij de winkel bij jou om de hoek.

 

Auteur |   ·   dinsdag 15 apr, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken