Column: Echte deskundigen gezocht

De digitale wereld heeft veel zaken veranderd en in een stroomversnelling gebracht. Veel handelsactiviteiten zijn verschoven naar het internet en er zijn nieuwe commerciële activiteiten bijgekomen. Dit heeft fundamentele veranderingen tot gevolg, zoals je bijvoorbeeld in de reisbranche, modebranche en handel in auto’s kunt zien. Steeds meer euro’s gaan via het internet.

Om vol te profiteren van deze internet business is het belangrijk dat mogelijke kopers je ook daadwerkelijk weten te vinden. Door te “googlen” staan consumenten voor je deur of gaan ze aan je deur voorbij. Het is dan ook van levensbelang om goed vindbaar te zijn op Google of vergelijkbare zoekmachines. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Waar dit soort vragen leven, ontstaat ook het aanbod van adviseurs op dit gebied. Zij kunnen u helpen om de vindbaarheid in zoekmachines te optimaliseren, zodat kopers uw deur daadwerkelijk weten te vinden. De afgelopen jaren zijn er heel wat adviseurs en deskundigen opgestaan om organisaties op dit gebied te ondersteunen en om hen allemaal bovenaan de zoeklijsten te krijgen. Dit opschrijvend besef ik me dat het wel erg dringen moet zijn bovenaan die lijst. Zeker als alle organisaties en adviseurs hetzelfde kunstje uithalen.

Het is dan ook belangrijk om een deskundige te selecteren die echt iets aparts kan en die u kan helpen om het onderscheid te maken. Doen wat de rest doet, is niet voldoende om echt succesvol te zijn. Onlangs heb ik zelf ervaren hoe je de deskundigheid kunt toetsen. Op een bijeenkomst raakte ik met iemand in gesprek die kon zorgen dat de vindbaarheid van mijn website op zoekmachines kon worden verhoogd. Omdat ik makkelijk vindbaar zou worden, zou mijn business groeien. Meer klanten, meer winst, etc. Iedereen blij dus.

Ik heb toen gevraagd wat zijn kernactiviteit is en waar hij gevestigd is. Als test van zijn deskundigheid in het optimaliseren van zoekmachines heb ik zijn twee antwoorden ingetikt in Google. Het resultaat was dat twee concurrenten op de eerste pagina stonden en dat zijn organisatie onderaan op de tweede pagina stond. Kennelijk was ik toch niet in contact met een echte deskundige…
Deze test kunt u ook gebruiken als u voor de keus staat om de juiste specialist in te schakelen. Op jacht naar meer klanten en meer winst. Ik wens u veel succes!

Jack Braeken, over de auteur
Braeken (1964), is initiatiefnemer van het kennisplatform www.commercieelexcelleren.com en ondernemer bij verschillende bedrijven en gedreven om beter, slimmer en vooral anders te zijn dan anderen. Bewezen resultaten, ook in crisistijd, onderstrepen zijn denkwijze. Gestopt in 2006 als aandeelhouder van ICT dienstverlener AACCosmos.
In de rol van adviseur, lid Raad van Advies en/of aandeelhouder is hij vanuit Cranendonck Partners (www.cranendonck.net) actief betrokken bij een aantal ondernemingen, waaronder www.tlbespaarsnel.nl ; een zeer succesvolle en snel groeiende organisatie gericht op energie-, kostenbesparing en duurzaamheid. Verder is hij commercieel directeur van ICT-dienstverlener Stepco te Ittervoort.
Schrijver van het boek #CEDW – “Commercieel Excelleren in een Digitale Wereld” en columnist in een aantal dagbladen en tijdschriften en tijdschriften. Zijn gave om te prikkelen, te inspireren en wakker te schudden komen tot uiting in workshops en boardroomsessies. Zo is hij een gevraagd spreker op congressen en symposia, zoals Ondernemerscongressen en zakenfestivals.

Auteur |   ·   donderdag 28 aug, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Internationale marktleider in verpakkingen Amcor maakt gebruik van hybride cloud-diensten van Orange Business Services om zijn wereldwijde infrastructuur te verbinden. Met deze pay-as-you-go oplossing, versimpelt het bedrijf zijn activiteiten.

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

IT-detacheerder iSense is tijdens de Computable Awards, voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar’. De jury prees het bedrijf voor de manier waarop het haar kennis deelt en zich samen met de IT-gemeenschap inzet voor maximale ontwikkeling op zowel technisch als persoonlijk vlak.

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

Orange Business Services versnelt IoT binnen bedrijven met IoT Connect Anywhere. Deze dienst heeft een wide area network met een laag energieverbruik dat connectiviteit biedt op basis van LoRa open standard technologie. IoT Connect Anywhere biedt connectiviteit op locatie die geschikt is voor verschillende toepassingen, waaronder energie- en vloeistofbeheer, on-site tracking, geo-fencing, afvalcontrole, milieumetingen, verlichting

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken