Column: De juiste leverancier

Wie kan mij vertellen waarin KPN, T-Mobile en Vodafone zich van elkaar onderscheiden? Eenmaal, andermaal… Precies! Er is geen onderscheid. En dat is nu precies het probleem. Geen van deze bedrijven heeft een sterk onderscheidend DNA.

Het is dan ook niet zo gek dat de consument van tegenwoordig alleen nog maar kijkt naar wie het goedkoopst is. De telco’s hebben geen voorkeurspositie gecreëerd, omdat ze geen meerwaarde bieden. Om dat te kunnen doen, moet je namelijk weten waar je je klanten echt mee helpt. En om dat kunnen, moet je weten wat in de basis hun problemen zijn.

Dat veel bedrijven in de telecom en de ICT niet werkelijk iets anders leveren dan wat de concurrent levert, is nog tot daar aan toe. Waar ze de plank pas écht mee misslaan is dat ze hun diensten of producten niet op een onderscheidende manier leveren. De meeste leveranciers staren zich nog altijd blind op hun product of hun dienst. Maar daar red je het tegenwoordig niet meer mee. Iemand met een telecomprobleem wil geholpen worden. Die is bereid om te betalen voor de zekerheid dat zijn zaak in goeden handen is, zodat hij niet langer pijn heeft. Aan dienstverleners dus de schone taak om onderscheidend te opereren.

Ieder bedrijfs-DNA is opgebouwd uit tientallen structurele en culturele elementen. Op ieder van die elementen kun je jezelf onderscheiden, door op dat ene punt beter te zijn dan de concurrent en door veel waarde toevoegen voor de klant. Per element kun je gouden stippen definiëren. Hoe meer van dergelijke gouden stippen in je DNA, hoe meer je je als bedrijf kunt onderscheiden en hoe meer je aan een klant te bieden hebt. De meeste telecom- en ict-bedrijven komen niet verder dan een handjevol gouden stippen.

Het is voor een it-manager praktisch onmogelijk om uit die grijze mêlee van aanbieders – waar de een overigens nog harder schreeuwt hoe goed hij wel niet is dan de ander – de juiste te pikken. Die dienstverlener die precies bij zíjn organisatie past. Een aanbieder die slimme en open vragen stelt. Vragen waarover hijzelf nog niet eens had nagedacht, maar die wel ‘to-the-point’ zijn. Een leverancier kortom, die niet alleen het probleem van de it-manager oplost, maar die ook nog eens de oorzaak van dat probleem uit de wereld helpt.

Het telecom- of it-bedrijf dat hiertoe in staat is, creëert een voorkeurspositie. Daarmee helpt hij alleen zichzelf maar vooral zijn klant. Omdat hij naast de afdeling van zijn klant direct ook de business van diens bedrijf beter laat draaien. IT als effectieve business enabler, dankzij de juiste, onderscheidende leverancier. Zeg nou zelf, dat klinkt toch als een klok?!

 

Wessel Berkman, directeur van The Brown Paper Company

Deze column verscheen eerder in ICT Magazine.

Auteur |   ·   maandag 11 aug, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Orange Business Services gaat de mondiale communicatie-infrastructuur van Aurecon beheren, inclusief SD-WAN en cybersecurity diensten. Deze vijf jaar durende deal, bedoeld om het netwerk te transformeren, bedraagt 28 miljoen euro. De toekomstbestendige Flexible SD-WAN-dienst van Orange is een end-to-end-oplossing die aanzienlijk kosten zal besparen. Ook zal de agile netwerkcapaciteit verviervoudigen. Deze verhoogde capaciteit is cruciaal voor

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

De Nederlandse startup Go Lemon, een van de drie genomineerden van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards) later deze maand, biedt vanaf vandaag de kans om een iPhone-abonnement maandelijks op te zeggen. Go Lemon is de eerste partij die het mogelijk maakt om Apple devices volledig flexibel te gebruiken, zonder aanschaf of abonnement met looptijd.

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Volgens 56 procent van de Nederlandse IT-professionals begrijpen Nederlandse executives het belang van directe data-uitwisseling tussen organisaties niet. De voordelen met betrekking tot de snelheid en veiligheid van de data-uitwisseling blijken bij hen onbekend. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika geeft zelfs 71 procent van de IT-professionals aan dat het bestuur hier niet

Steeds meer vraag naar de flexibiliteit van multicloud

Steeds meer vraag naar de flexibiliteit van multicloud

Onder IT-verantwoordelijken is er een groeiende vraag naar flexibiliteit, onderlinge afstemming en geconsolideerd beheer voor hybrid IT- en multicloud. Dit blijkt uit het onderzoek Where is Hybrid Heading?Views on exploiting multi-modal IT, uitgevoerd door onderzoeksbureau Pierre Audoin Consultants (PAC) namens Fujitsu onder 400 IT-beslissers in acht landen.1 Uit het onderzoek blijkt dat organisaties zoveel mogelijk de balans

Equinix: uitstekende resultaten Q4 en 2018

Equinix: uitstekende resultaten Q4 en 2018

Equinix, Inc.(Nasdaq: EQIX) de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten presenteert de cijfers over het vierde kwartaal en van het totale boekjaar 2018, dat liep tot 31 december 2018. Het interconnectie- en datacenterbedrijf meldt voor het 64e kwartaal op rij hogere winsten. Enkele hoogtepunten: ·       De omzet over 2018 bedroeg 5.072 miljard dollar, dat is een stijging

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken