Column: De juiste leverancier

Wie kan mij vertellen waarin KPN, T-Mobile en Vodafone zich van elkaar onderscheiden? Eenmaal, andermaal… Precies! Er is geen onderscheid. En dat is nu precies het probleem. Geen van deze bedrijven heeft een sterk onderscheidend DNA.

Het is dan ook niet zo gek dat de consument van tegenwoordig alleen nog maar kijkt naar wie het goedkoopst is. De telco’s hebben geen voorkeurspositie gecreëerd, omdat ze geen meerwaarde bieden. Om dat te kunnen doen, moet je namelijk weten waar je je klanten echt mee helpt. En om dat kunnen, moet je weten wat in de basis hun problemen zijn.

Dat veel bedrijven in de telecom en de ICT niet werkelijk iets anders leveren dan wat de concurrent levert, is nog tot daar aan toe. Waar ze de plank pas écht mee misslaan is dat ze hun diensten of producten niet op een onderscheidende manier leveren. De meeste leveranciers staren zich nog altijd blind op hun product of hun dienst. Maar daar red je het tegenwoordig niet meer mee. Iemand met een telecomprobleem wil geholpen worden. Die is bereid om te betalen voor de zekerheid dat zijn zaak in goeden handen is, zodat hij niet langer pijn heeft. Aan dienstverleners dus de schone taak om onderscheidend te opereren.

Ieder bedrijfs-DNA is opgebouwd uit tientallen structurele en culturele elementen. Op ieder van die elementen kun je jezelf onderscheiden, door op dat ene punt beter te zijn dan de concurrent en door veel waarde toevoegen voor de klant. Per element kun je gouden stippen definiëren. Hoe meer van dergelijke gouden stippen in je DNA, hoe meer je je als bedrijf kunt onderscheiden en hoe meer je aan een klant te bieden hebt. De meeste telecom- en ict-bedrijven komen niet verder dan een handjevol gouden stippen.

Het is voor een it-manager praktisch onmogelijk om uit die grijze mêlee van aanbieders – waar de een overigens nog harder schreeuwt hoe goed hij wel niet is dan de ander – de juiste te pikken. Die dienstverlener die precies bij zíjn organisatie past. Een aanbieder die slimme en open vragen stelt. Vragen waarover hijzelf nog niet eens had nagedacht, maar die wel ‘to-the-point’ zijn. Een leverancier kortom, die niet alleen het probleem van de it-manager oplost, maar die ook nog eens de oorzaak van dat probleem uit de wereld helpt.

Het telecom- of it-bedrijf dat hiertoe in staat is, creëert een voorkeurspositie. Daarmee helpt hij alleen zichzelf maar vooral zijn klant. Omdat hij naast de afdeling van zijn klant direct ook de business van diens bedrijf beter laat draaien. IT als effectieve business enabler, dankzij de juiste, onderscheidende leverancier. Zeg nou zelf, dat klinkt toch als een klok?!

 

Wessel Berkman, directeur van The Brown Paper Company

Deze column verscheen eerder in ICT Magazine.

Auteur |   ·   maandag 11 aug, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

RUG kiest voor bedrijfsautomatisering met AFAS Software

RUG kiest voor bedrijfsautomatisering met AFAS Software

Per 1 januari 2020 automatiseert de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) alle financiële- en HR processen met de software van AFAS Software. De RUG is daarmee de eerste universiteit die overstapt op dit ERP-systeem. De geïntegreerde automatiseringsoplossing zal door bijna 7.000 medewerkers worden gebruikt. Omdat de huidige systemen verouderd waren, was de universiteit toe aan een nieuw,

Orange neemt SecureData volledig over

Orange neemt SecureData volledig over

Cybersecurity service provider SecureData is tegen een nog onbekend bedrag, volledig overgenomen door Orange. De acquisitie past binnen de ambitie van Orange om marktleider te worden op de Europese markt voor cybersecurity. SecureData is de grootste, onafhankelijke cybersecurity service provider in het Verenigd Koninkrijk, de grootste markt voor cybersecurity in Europa. Het bedrijf biedt al

Directe data-uitwisseling essentieel voor verdere innovatie zorg

Directe data-uitwisseling essentieel voor verdere innovatie zorg

Binnen vijf jaar groeit de bandbreedte in de gezondheids- en life sciences-sector met 70 procent. Dit blijkt uit de Global Interconnection Index 2.0 (GXI 2.0) van Equinix. Als gevolg van technologische ontwikkelingen, aangepaste wet- en regelgeving en de benodigde kostenreductie neemt de vraag naar cloudoplossingen in de zorg substantieel toe. Zorginstellingen focussen daarmee weer meer op hun

Weener Plastics kiest voor Flexible SD-WAN van Orange Business Services

Weener Plastics kiest voor Flexible SD-WAN van Orange Business Services

 Het Nederlandse Weener Plastics, wereldwijd leverancier van innovatieve verpakkingsmaterialen, heeft een vijfjarige, managed SD-WAN overeenkomst met Orange Business Services getekend om haar mondiale expansie te ondersteunen. De toepassing van Flexible SD-WAN op 24 locaties in Europa, Azië en Latijns-Amerika zal de wendbaarheid en flexibiliteit van Weener Plastic vergroten en de interne communicatie verbeteren.

Equinix breidt interconnectieplatform en datacenterdiensten uit naar Hamburg

Equinix breidt interconnectieplatform en datacenterdiensten uit naar Hamburg

Nieuw datacenter in nabijheid van zeekabels volgt op uitbreiding in Nederland Equinix, Inc (Nasdaq: EQIX) breidt uit naar Hamburg. De wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten heeft voor 9 miljoen euro een gebouw gekocht en investeert 22 miljoen euro om het gebouw te herontwikkelen. Met het nieuwe datacenter HH1 International Business Exchange™ (IBX®) komt Equinix,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken