Column: De juiste leverancier

Wie kan mij vertellen waarin KPN, T-Mobile en Vodafone zich van elkaar onderscheiden? Eenmaal, andermaal… Precies! Er is geen onderscheid. En dat is nu precies het probleem. Geen van deze bedrijven heeft een sterk onderscheidend DNA.

Het is dan ook niet zo gek dat de consument van tegenwoordig alleen nog maar kijkt naar wie het goedkoopst is. De telco’s hebben geen voorkeurspositie gecreëerd, omdat ze geen meerwaarde bieden. Om dat te kunnen doen, moet je namelijk weten waar je je klanten echt mee helpt. En om dat kunnen, moet je weten wat in de basis hun problemen zijn.

Dat veel bedrijven in de telecom en de ICT niet werkelijk iets anders leveren dan wat de concurrent levert, is nog tot daar aan toe. Waar ze de plank pas écht mee misslaan is dat ze hun diensten of producten niet op een onderscheidende manier leveren. De meeste leveranciers staren zich nog altijd blind op hun product of hun dienst. Maar daar red je het tegenwoordig niet meer mee. Iemand met een telecomprobleem wil geholpen worden. Die is bereid om te betalen voor de zekerheid dat zijn zaak in goeden handen is, zodat hij niet langer pijn heeft. Aan dienstverleners dus de schone taak om onderscheidend te opereren.

Ieder bedrijfs-DNA is opgebouwd uit tientallen structurele en culturele elementen. Op ieder van die elementen kun je jezelf onderscheiden, door op dat ene punt beter te zijn dan de concurrent en door veel waarde toevoegen voor de klant. Per element kun je gouden stippen definiëren. Hoe meer van dergelijke gouden stippen in je DNA, hoe meer je je als bedrijf kunt onderscheiden en hoe meer je aan een klant te bieden hebt. De meeste telecom- en ict-bedrijven komen niet verder dan een handjevol gouden stippen.

Het is voor een it-manager praktisch onmogelijk om uit die grijze mêlee van aanbieders – waar de een overigens nog harder schreeuwt hoe goed hij wel niet is dan de ander – de juiste te pikken. Die dienstverlener die precies bij zíjn organisatie past. Een aanbieder die slimme en open vragen stelt. Vragen waarover hijzelf nog niet eens had nagedacht, maar die wel ‘to-the-point’ zijn. Een leverancier kortom, die niet alleen het probleem van de it-manager oplost, maar die ook nog eens de oorzaak van dat probleem uit de wereld helpt.

Het telecom- of it-bedrijf dat hiertoe in staat is, creëert een voorkeurspositie. Daarmee helpt hij alleen zichzelf maar vooral zijn klant. Omdat hij naast de afdeling van zijn klant direct ook de business van diens bedrijf beter laat draaien. IT als effectieve business enabler, dankzij de juiste, onderscheidende leverancier. Zeg nou zelf, dat klinkt toch als een klok?!

 

Wessel Berkman, directeur van The Brown Paper Company

Deze column verscheen eerder in ICT Magazine.

Auteur |   ·   maandag 11 aug, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

Thuiswerken draagt bij aan het verder ontwikkelen van de digitale vaardigheden. Helaas dreigen miljoenen Nederlanders de boot te missen. Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en Piet Boekhoudt KNVI-lid pleiten er daarom voor om de bestrijding van deze digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op die

Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

De Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken (FOD BuZa) heeft een nieuwe overeenkomst met Orange Business Services afgesloten voor de transformatie van haar wereldwijde communicatie-infrastructuur. Het contract herziet de netwerk-, beveiligings- en applicatie-infrastructuur van 118 locaties verdeeld over 87 landen. Het netwerk wordt ondersteund door volledig geïntegreerde satellietdiensten. Hierdoor kan diplomatiek personeel de belangen van België

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken