Column: De juiste leverancier

Wie kan mij vertellen waarin KPN, T-Mobile en Vodafone zich van elkaar onderscheiden? Eenmaal, andermaal… Precies! Er is geen onderscheid. En dat is nu precies het probleem. Geen van deze bedrijven heeft een sterk onderscheidend DNA.

Het is dan ook niet zo gek dat de consument van tegenwoordig alleen nog maar kijkt naar wie het goedkoopst is. De telco’s hebben geen voorkeurspositie gecreëerd, omdat ze geen meerwaarde bieden. Om dat te kunnen doen, moet je namelijk weten waar je je klanten echt mee helpt. En om dat kunnen, moet je weten wat in de basis hun problemen zijn.

Dat veel bedrijven in de telecom en de ICT niet werkelijk iets anders leveren dan wat de concurrent levert, is nog tot daar aan toe. Waar ze de plank pas écht mee misslaan is dat ze hun diensten of producten niet op een onderscheidende manier leveren. De meeste leveranciers staren zich nog altijd blind op hun product of hun dienst. Maar daar red je het tegenwoordig niet meer mee. Iemand met een telecomprobleem wil geholpen worden. Die is bereid om te betalen voor de zekerheid dat zijn zaak in goeden handen is, zodat hij niet langer pijn heeft. Aan dienstverleners dus de schone taak om onderscheidend te opereren.

Ieder bedrijfs-DNA is opgebouwd uit tientallen structurele en culturele elementen. Op ieder van die elementen kun je jezelf onderscheiden, door op dat ene punt beter te zijn dan de concurrent en door veel waarde toevoegen voor de klant. Per element kun je gouden stippen definiëren. Hoe meer van dergelijke gouden stippen in je DNA, hoe meer je je als bedrijf kunt onderscheiden en hoe meer je aan een klant te bieden hebt. De meeste telecom- en ict-bedrijven komen niet verder dan een handjevol gouden stippen.

Het is voor een it-manager praktisch onmogelijk om uit die grijze mêlee van aanbieders – waar de een overigens nog harder schreeuwt hoe goed hij wel niet is dan de ander – de juiste te pikken. Die dienstverlener die precies bij zíjn organisatie past. Een aanbieder die slimme en open vragen stelt. Vragen waarover hijzelf nog niet eens had nagedacht, maar die wel ‘to-the-point’ zijn. Een leverancier kortom, die niet alleen het probleem van de it-manager oplost, maar die ook nog eens de oorzaak van dat probleem uit de wereld helpt.

Het telecom- of it-bedrijf dat hiertoe in staat is, creëert een voorkeurspositie. Daarmee helpt hij alleen zichzelf maar vooral zijn klant. Omdat hij naast de afdeling van zijn klant direct ook de business van diens bedrijf beter laat draaien. IT als effectieve business enabler, dankzij de juiste, onderscheidende leverancier. Zeg nou zelf, dat klinkt toch als een klok?!

 

Wessel Berkman, directeur van The Brown Paper Company

Deze column verscheen eerder in ICT Magazine.

Auteur |   ·   maandag 11 aug, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Arctic Shipping Company bevaart Noordelijke Zeeroute dankzij Orange Business Services

Arctic Shipping Company bevaart Noordelijke Zeeroute dankzij Orange Business Services

Met Maritime Connect van Orange Business Services blijven de vrachtschepen van Arctic Shipping Company verbonden met het netwerk. De samenwerking is het vervolg van een succesvolle pilot met de rederij, en de dienst wordt nu ingezet op zes schepen. Arctic Shipping Company is gespecialiseerd in vrachtvervoer, onder andere langs de Noordelijke Zeeroute, die loopt van de Barentszzee tot

Alle gemeentes naar de cloud

Alle gemeentes naar de cloud

Equinix Managed Services Nederland heeft een cloudomgeving ontwikkeld speciaal voor lokale overheden. Equinix Gemeente Cloud biedt gemeenten een platform om veilig en flexibel te innoveren en direct te verbinden met cloudleveranciers en overheidsnetwerken. Dit om diensten dicht bij burgers en medewerkers te brengen en zo een optimale dienstverlening te kunnen bieden. Equinix Gemeente Cloud maakt het

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Internationale marktleider in verpakkingen Amcor maakt gebruik van hybride cloud-diensten van Orange Business Services om zijn wereldwijde infrastructuur te verbinden. Met deze pay-as-you-go oplossing, versimpelt het bedrijf zijn activiteiten.

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

IT-detacheerder iSense is tijdens de Computable Awards, voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar’. De jury prees het bedrijf voor de manier waarop het haar kennis deelt en zich samen met de IT-gemeenschap inzet voor maximale ontwikkeling op zowel technisch als persoonlijk vlak.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken