QlikTech, specialist in Business Discovery – user-driven Business Intelligence (BI), heeft begin oktober voor het eerst in Europa haar strategische visie gedeeld die de BI-industrie naar eigen zeggen opnieuw zal doen opschudden.
De aankondiging die QlikTech deed is onderdeel van QlikView.Next, dat als platform het gat dicht tussen visualisatieoplossingen en complexe BI-platformen, die vastzitten aan vooraf bepaalde rapportagemethoden. Om deze nieuwe generatie BI toegankelijk te maken voor een breed publiek is Natural Analytics, de nieuwe visie van QlikTech, fundamenteel. Natural Analytics focust op het natuurlijke menselijke vermogen om complexe informatie te verwerken. Het ondersteunt de nieuwsgierige manier waarop mensen zoeken, filteren, vragen stellen en verbanden leggen om betekenis te vinden in informatie en zo eenvoudig inzichten te ontdekken en beslissingen te nemen.
Zelf analyses maken
“Organisaties hebben genoeg van het passief wachten op rapporten en willen zelf actief analyses kunnen maken. Vanwege deze veranderende behoeften vervangen veel organisaties hun traditionele BI-oplossing met QlikView, zodat de kennis in handen komt van de beslissers en ze hun concurrentie voor kunnen blijven. Wij hebben de standaard voor self-service BI neergezet en we blijven de BI-markt opschudden door organisaties een schaalbaar platform te bieden dat de kern vormt van hun ‘actionable intelligence’ strategie”, aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech.
Natural Analytics gaat uit van de menselijke intuïtie voor informatieverwerking
Een alternatief BI-platform als QlikView.Next is vooral waardevol door de combinatie met Natural Analytics. De data krijgt hiermee een plek in het natuurlijke denk- en beslisproces van mensen. Natural Analytics stelt iedereen in staat om complexe data te ontdekken en inzichten te delen op een manier die precies werkt als hun natuurlijke gedachtegang. Het stelt mensen in staat om:
-Te ontdekken: via associatie en vergelijking. Natural Analytics helpt mensen verbindingen te leggen tussen verschillende soorten data met behulp van hun menselijke nieuwsgierigheid. Het leidt mensen intuïtief richting de antwoorden waar ze naar op zoek zijn, terwijl het tegelijkertijd nieuwe en onverwachte verbanden blootlegt.
-Te beslissen: dankzij samenwerking en data dialogen. Mensen kunnen deelnemen aan interactieve, live discussies over data en intuïtieve beslispaden dankzij zogenaamde ‘data dialogen’. Deze helpen mensen afzonderlijk van elkaar ontdekkingen te doen en gezamenlijk beslissingen te nemen. Op deze manier staat Natural Analytics voor echte social BI.
-Te doen: via overtuiging en actie. Natural Analytics zorgt ervoor dat mensen eenvoudig de data kunnen laten zien die hun conclusie ondersteunen. Het is niet langer nodig om een discussie op een later tijdstip ‘offline’ te voeren, want vragen kunnen direct beantwoord worden tijdens een presentatie.
Beschikbaarheid QlikView.Next
QlikView.Next is een nieuw platform met een nog krachtiger associatieve zoekfunctionaliteit. Om een vlekkeloze transitie voor klanten mogelijk te maken, zullen ‘early QlikView adopters’ QlikView.Next dit jaar in een productieomgeving testen, zodat het in 2014 wereldwijd beschikbaar is.