Bijna helft Nederlanders gelooft niet dat kunstmatige intelligentie het leven mooier gaat maken

49 procent van de werkenden denkt niet dat kunstmatige intelligentie ons leven mooier gaat maken. Vrouwen zijn hier met 59 procent vaker van overtuigd dan mannen met 42 procent. Dat blijkt uit onderzoek van de KNVI, de Nederlandse beroepsvereniging voor informatie- en IT-professionals, onder 1271 Nederlanders van 18 jaar en ouder in loondienst. Gemiddeld denkt driekwart van de ondervraagden dat de mens altijd belangrijker zal zijn dan informatietechnologie in een werkomgeving.

Bij vrouwen ligt dat percentage nog wat hoger, met 81 procent ten opzichte van 71 procent van de mannen. Maarten Emons, bestuurslid van de KNVI: “De vrees dat de ontwikkelingen ten koste gaan van banen of van contact met collega’s ligt altijd op de loer. Maar omdat technologie zich in een sneltreinvaart ontwikkelt, is het moeilijk te overzien hoe de toekomstige werkomgeving eruit ziet”, aldus Emons. “Overigens kan de samenleving de digitalisering niet meer autonoom laten gebeuren. En iedereen zal zich moeten leren verhouden tot de technologische mogelijkheden. Wij noemen dat smart humanity: mensen die digitale ontwikkelingen weten toe te passen.”

Invloed wordt niet overschat
Iets meer dan de helft van de werkenden denkt niet dat de invloed die robots en kunstmatige intelligentie op de samenleving gaan hebben, overschat wordt. Emons: ”Wetenschappers verschillen van mening over kunstmatige intelligentie en ook de publicaties over de mogelijke kansen en risico’s lopen uiteen van zeer positief tot zeer negatief. Feit is dat kunstmatige intelligentie straks in meer of mindere mate onderdeel van ons leven is.”

Informatie- en communicatie branche het positiefst
Mensen die werken in de informatie- en communicatiebranche (73 procent), de financiële sector (71 procent) en in cultuur, sport en recreatie (65 procent) zijn het positiefst over de gevolgen van kunstmatige intelligentie. Zij denken dat kunstmatige intelligentie ons leven mooier zal maken. Het minst optimistisch zijn werknemers in de  groot- en- detailhandel (36 procent). ”Werknemers in de informatie- en communicatiesector zijn door de aard van hun werkzaamheden waarschijnlijk meer gespitst op nieuwe technologische mogelijkheden en daardoor optimistischer gestemd over de manier waarop kunstmatige intelligentie ons leven beter kan maken”, aldus Emons.

Auteur |   ·   vrijdag 19 okt, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken