“Big data goed toepassen in logistiek niet eenvoudig”

Big data is in opkomst, maar bedrijven maken er nog niet volop gebruik van. Dat geldt voor financiële instellingen, maar zeker ook voor retailbedrijven die moeite hebben de financiële component te verweven in hun forecastingprocessen, stelt Tias-professor Freek Aertsen. Financiering van de supply chain vraagt om nieuwe bankoplossingen.

Google, Twitter, Facebook… allerhande bronnen geven bedrijven inzicht in consumentengedrag. Dat is ideaal voor retailbedrijven en financiële instellingen, want met deze data kunnen zij eenvoudiger inspelen op de klantbehoefte, nieuwe producten lanceren en hun forecastingproces efficiënter inrichten. Big data zorgt echter ook voor uitdagingen op dit gebied. De juiste gegevens uit big data halen en deze vertalen naar bruikbare informatie is ‘een vak apart’, zo stelt Freek Aertsen, directeur bij adviesbureau EyeOn en professor op het gebied van Supply Chain Management aan de TIAS business school. “Big data vraagt om een andere manier van forecasten dan analytici gewend zijn. We zien veel partijen hiermee worstelen.”

Meerwaarde beperkt
Enkele jaren geleden constateerde Aertsen nog dat veel supplychain-afdelingen van bedrijven onvoldoende gebruikmaakten van de immense hoeveelheid data die beschikbaar is dankzij Google en social media. Inmiddels zien de meeste bedrijven er de meerwaarde van in, maar hebben ze moeite om de beschikbare gegevens uit de data te halen en deze te vertalen naar de consumentenvraag. Aertsen: “Zolang bedrijven niet goed weten hoe ze dit moeten doen, is de meerwaarde van big data beperkt. Dat is zonde.”

FS&OP
Het valt Aertsen op dat er vanuit het logistieke vakgebied en S&OP (Sales & Operations Management) maar weinig te doen is over de financiële component, terwijl het S&OP-proces de laatste jaren veranderd is en financiële afdelingen actief en sterk betrokken zijn bij de logistieke processen. “Sommige collega’s spreken wel over het FS&OP proces.” Maar is dat wel zo gunstig? “De timing van de financiële forecastprocessen is nooit gelijk aan de logistieke forecastprocessen. Het leidt al snel tot stimulering van ongewenst politiek gedrag.”

Loek Lemmens, eveneens directeur bij EyeOn, deelt die mening, maar ziet op de lange termijn wel verbeteringen op dit vlak. “Er zijn tools op de markt die in memory enorme hoeveelheden data aan kunnen, zodat instantly, op basis van big data uit verschillende bronnen, informatie kan worden gedestilleerd.”

Supply chain finance
Het financieren van activiteiten in bijvoorbeeld de retail is een thema op zich, mede doordat grote partijen de betaaltermijnen monopolistisch (extreem) oprekken om hun eigen liquiditeit te verbeteren. “Bij leveranciers die deze lange betaaltermijnen niet door kunnen geven aan hun leveranciers, wordt de cashbehoefte veel groter”, zegt Lemmens. Dit leidt tot nieuwe producten aan de kant van de banken. Zo kwam Rabobank vorig jaar met de oplossing Supplier Finance, ook wel reverse factoring genoemd. Het is een van de producten die vallen onder de noemer supply chain finance, een verzamelbegrip voor financieringsoplossingen om de beschikbaarheid en kosten van werkkapitaal te optimaliseren.

Auteur |   ·   maandag 15 dec, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Orange Business Services gaat de mondiale communicatie-infrastructuur van Aurecon beheren, inclusief SD-WAN en cybersecurity diensten. Deze vijf jaar durende deal, bedoeld om het netwerk te transformeren, bedraagt 28 miljoen euro. De toekomstbestendige Flexible SD-WAN-dienst van Orange is een end-to-end-oplossing die aanzienlijk kosten zal besparen. Ook zal de agile netwerkcapaciteit verviervoudigen. Deze verhoogde capaciteit is cruciaal voor

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

De Nederlandse startup Go Lemon, een van de drie genomineerden van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards) later deze maand, biedt vanaf vandaag de kans om een iPhone-abonnement maandelijks op te zeggen. Go Lemon is de eerste partij die het mogelijk maakt om Apple devices volledig flexibel te gebruiken, zonder aanschaf of abonnement met looptijd.

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Volgens 56 procent van de Nederlandse IT-professionals begrijpen Nederlandse executives het belang van directe data-uitwisseling tussen organisaties niet. De voordelen met betrekking tot de snelheid en veiligheid van de data-uitwisseling blijken bij hen onbekend. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika geeft zelfs 71 procent van de IT-professionals aan dat het bestuur hier niet

Steeds meer vraag naar de flexibiliteit van multicloud

Steeds meer vraag naar de flexibiliteit van multicloud

Onder IT-verantwoordelijken is er een groeiende vraag naar flexibiliteit, onderlinge afstemming en geconsolideerd beheer voor hybrid IT- en multicloud. Dit blijkt uit het onderzoek Where is Hybrid Heading?Views on exploiting multi-modal IT, uitgevoerd door onderzoeksbureau Pierre Audoin Consultants (PAC) namens Fujitsu onder 400 IT-beslissers in acht landen.1 Uit het onderzoek blijkt dat organisaties zoveel mogelijk de balans

Equinix: uitstekende resultaten Q4 en 2018

Equinix: uitstekende resultaten Q4 en 2018

Equinix, Inc.(Nasdaq: EQIX) de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten presenteert de cijfers over het vierde kwartaal en van het totale boekjaar 2018, dat liep tot 31 december 2018. Het interconnectie- en datacenterbedrijf meldt voor het 64e kwartaal op rij hogere winsten. Enkele hoogtepunten: ·       De omzet over 2018 bedroeg 5.072 miljard dollar, dat is een stijging

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken