“Big data goed toepassen in logistiek niet eenvoudig”

Big data is in opkomst, maar bedrijven maken er nog niet volop gebruik van. Dat geldt voor financiële instellingen, maar zeker ook voor retailbedrijven die moeite hebben de financiële component te verweven in hun forecastingprocessen, stelt Tias-professor Freek Aertsen. Financiering van de supply chain vraagt om nieuwe bankoplossingen.

Google, Twitter, Facebook… allerhande bronnen geven bedrijven inzicht in consumentengedrag. Dat is ideaal voor retailbedrijven en financiële instellingen, want met deze data kunnen zij eenvoudiger inspelen op de klantbehoefte, nieuwe producten lanceren en hun forecastingproces efficiënter inrichten. Big data zorgt echter ook voor uitdagingen op dit gebied. De juiste gegevens uit big data halen en deze vertalen naar bruikbare informatie is ‘een vak apart’, zo stelt Freek Aertsen, directeur bij adviesbureau EyeOn en professor op het gebied van Supply Chain Management aan de TIAS business school. “Big data vraagt om een andere manier van forecasten dan analytici gewend zijn. We zien veel partijen hiermee worstelen.”

Meerwaarde beperkt
Enkele jaren geleden constateerde Aertsen nog dat veel supplychain-afdelingen van bedrijven onvoldoende gebruikmaakten van de immense hoeveelheid data die beschikbaar is dankzij Google en social media. Inmiddels zien de meeste bedrijven er de meerwaarde van in, maar hebben ze moeite om de beschikbare gegevens uit de data te halen en deze te vertalen naar de consumentenvraag. Aertsen: “Zolang bedrijven niet goed weten hoe ze dit moeten doen, is de meerwaarde van big data beperkt. Dat is zonde.”

FS&OP
Het valt Aertsen op dat er vanuit het logistieke vakgebied en S&OP (Sales & Operations Management) maar weinig te doen is over de financiële component, terwijl het S&OP-proces de laatste jaren veranderd is en financiële afdelingen actief en sterk betrokken zijn bij de logistieke processen. “Sommige collega’s spreken wel over het FS&OP proces.” Maar is dat wel zo gunstig? “De timing van de financiële forecastprocessen is nooit gelijk aan de logistieke forecastprocessen. Het leidt al snel tot stimulering van ongewenst politiek gedrag.”

Loek Lemmens, eveneens directeur bij EyeOn, deelt die mening, maar ziet op de lange termijn wel verbeteringen op dit vlak. “Er zijn tools op de markt die in memory enorme hoeveelheden data aan kunnen, zodat instantly, op basis van big data uit verschillende bronnen, informatie kan worden gedestilleerd.”

Supply chain finance
Het financieren van activiteiten in bijvoorbeeld de retail is een thema op zich, mede doordat grote partijen de betaaltermijnen monopolistisch (extreem) oprekken om hun eigen liquiditeit te verbeteren. “Bij leveranciers die deze lange betaaltermijnen niet door kunnen geven aan hun leveranciers, wordt de cashbehoefte veel groter”, zegt Lemmens. Dit leidt tot nieuwe producten aan de kant van de banken. Zo kwam Rabobank vorig jaar met de oplossing Supplier Finance, ook wel reverse factoring genoemd. Het is een van de producten die vallen onder de noemer supply chain finance, een verzamelbegrip voor financieringsoplossingen om de beschikbaarheid en kosten van werkkapitaal te optimaliseren.

Auteur |   ·   maandag 15 dec, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Digitalisering noodzakelijk voor groei

Digitalisering noodzakelijk voor groei

Maar liefst 62 procent van het Nederlandse MKB ziet meegaan in digitale ontwikkelingen als een vereiste voor de toekomstige groei van hun organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van MKB-financieringsplatform October onder 1.023 Nederlandse MKB-ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Desondanks weet 49 procent van de ondervraagden niet precies hoe digitale ontwikkelingen kunnen worden ingezet om de onderneming te laten groeien. De

Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Maar liefst twaalf procent van de werkende Nederlanders is een voorstander van een werkplek zonder printers. Dit blijkt uit onderzoek van AFAS Software onder 1.123 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden zegt een kwart zich weleens te ergeren aan collega’s die te vaak printen. De grootste voorstanders van een papierloos kantoor zijn werknemers

Macaw neemt B+D Interactive over en versterkt Europese positie

Macaw neemt B+D Interactive over en versterkt Europese positie

Full-service digital partner Macaw neemt B+D Interactive over: een Duits fullservicebureau voor digitale communicatie en e-business, dat zich richt op awareness- en activatie campagnes. Hiermee versterkt Macaw zijn positie als full-service digital partner in Europa. Macaw helpt bedrijven op een succesvolle manier digitaal te transformeren door zich te concentreren op de volgende drie onderwerpen: Customer Experience, Employee Empowerment en Optimized IT Operations. De overname is onderdeel van

Macaw vervult voorbeeldfunctie met twee ISAE-verklaringen

Macaw vervult voorbeeldfunctie met twee ISAE-verklaringen

Macaw heeft de verklaringen ISAE3402 Type2 en ISAE3000 SOC 2 bemachtigd voor respectievelijk de kwaliteit van IT-servicemanagement en de informatiebeveiliging en privacy. Hiermee loopt de Microsoft- en Sitecore-specialist voorop als dienstverlener voor onder meer de financiële wereld, een sector die steeds meer vraagt om zekerheid op het gebied van uitbestede IT-diensten. Macaw is onder meer

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco co-innoveren om klanten te helpen met het transformeren van hun local area network (LAN) naar meer flexibele en krachtige software defined LANs (SD-LAN). Voortbouwend op hun bestaande relatie en SD-WAN-klantsuccessen, zullen Orange en Cisco samenwerken met klanten om SD-LAN-oplossingen te ontwikkelen in haar Open Labs-programma. Deze oplossingen zullen toegesneden zijn

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken