Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

De Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken (FOD BuZa) heeft een nieuwe overeenkomst met Orange Business Services afgesloten voor de transformatie van haar wereldwijde communicatie-infrastructuur. Het contract herziet de netwerk-, beveiligings- en applicatie-infrastructuur van 118 locaties verdeeld over 87 landen. Het netwerk wordt ondersteund door volledig geïntegreerde satellietdiensten. Hierdoor kan diplomatiek personeel de belangen van België en haar burgers in het buitenland nog beter ondersteunen. 

De nieuwe oplossingen ondersteunen de Belgische cloudmigratie naar Office 365 en het centraliseren van belangrijke data. Dankzij Flexible SD-WAN krijgt het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken de beschikking over een beveiligd netwerk en cloudconnectiviteit met applicatie-optimalisatie. Daarbij garanderen uCEP’s op locatie de flexibiliteit van virtuele diensten. Ook wordt de draadloze- en LAN-infrastructuur van alle bestaande locaties vernieuwd en wordt er zowel op netwerkniveau als binnen de cloud voor managed security gezorgd. 

Binnen de overeenkomst is een jaarlijks innovatiebudget van €800K beschikbaar, zodat het Belgische ministerie een voorloper kan blijven op het gebied van technologische ontwikkeling. Het eerste co-innovatieproject, onder leiding van het Orange-bedrijf Business & Decision, richt zich op ‘Master Data Management’

Werkplek van de toekomst

Als onderdeel van de Office 365-oplossing levert Orange Business Services ook communicatiediensten. Deze diensten, gebouwd op Microsoft Teams, helpen diplomaten te laten werken in ‘de werkplek van de toekomst’. Dit omvat de migratie van alle applicaties naar het nieuwe systeem, inclusief Direct Routing en Business Talk, met als doel om de gesprekskosten aanzienlijk te verminderen. 

De Flexible SD-WAN-oplossing in combinatie met Universal CPE’s op locatie zorgt ervoor dat netwerkfunctievirtualisatie (NFV) wordt gerealiseerd. Deze technologie geeft het ministerie de mogelijkheid om netwerkfuncties op afstand te installeren en te beheren. 

Jaren van vertrouwd partnerschap

Orange Business Services werkt sinds 2008 voor de Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. In 2015 werd Orange Business Services gekozen om de toegang van mobiele toestellen tot berichtensystemen-, toepassingen- en gegevens te beveiligen om gegevensverlies en -diefstal te voorkomen. Dit was een belangrijke eerste stap in het creëren van een beveiligde mobiele werkruimte binnen de digitale transformatie van het ministerie. Deze aankondiging bevestigt het vertrouwen dat beide partners in elkaar hebben. 

“Door ons partnerschap met Orange Business Services wordt de langetermijnvisiestrategie voor de Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken – waarin veiligheid, wendbaarheid en innovatie centraal staan – geconcretiseerd”, zegt Philip Dumortier, ICT-directeur van de Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. “Orange bleek de perfecte partner om onze infrastructuur te moderniseren, en met het innovatiebudget zorgen we ervoor dat onze organisatie wendbaar en snel genoeg is om aan de behoeften vanuit de organisatie te voldoen.” 

“Deze nieuwe overeenkomst is een belangrijke stap in het bevorderen van de transformatie van de Belgische FOD BuZa”, Fabrice de Windt, Senior Vice President, Europa, Orange Business Services. “Orange heeft haar kennis op dit gebied uitgebreid om tientallen verschillende ministeries van Buitenlandse Zaken wereldwijd bij te staan. We zijn ongelooflijk blij dat we dit partnerschap voort kunnen zetten. De focus ligt op innovatie, om onze expertise verder uit te diepen en daarmee de gegevens van Belgische ambtenaren en burgers in het buitenland te beschermen.”

Auteur |   ·   dinsdag 8 dec, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Amsterdam, 8 november 2021 – Vier op de tien ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop zegt minder voldoening uit zijn of haar werk te halen als er zaken worden gedaan via een marketplace. Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Ook is 42 procent bang

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Werken op afstand heeft het cybersecuritylandschap aanzienlijk veranderd, maar de noodzaak voor veiligheid is nog steeds hetzelfde. Hoe zorg je er als werkgever voor dat de veiligheid van data gewaarborgd is in een hybride werkomgeving? Karlien de Waardt, Head of Micro Enterprise Cybersecurity van Fujitsu Nederland, geeft tips and tricks. Nu werknemers meer dan ooit

Hybride werken in de financiële sector

Hybride werken in de financiële sector

Een verandering van de kantooromgeving zodat de kloof tussen werknemersbehoeften en bedrijfsdoelen wordt overbrugd Toen bedrijven eerder deze zomer plannen maakten voor de terugkeer naar kantoor, leek het er aanvankelijk op dat de internationale financiële en bankensector volledig terugging naar de oude manier van werken. Barclay’s chief executive Jes Staley wilde bijvoorbeeld begin april nog

Grenzen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen

Grenzen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen

De traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1065 Nederlandse werknemers, uitgevoerd door Lepaya. Zo is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke ondervraagden dat zich analytisch en ICT-bekwaam vindt, slechts drie procentpunten. Daarnaast geven mannen zichzelf een gelijke score voor ‘zachte’ skills, die vaak als typisch vrouwelijk worden gezien,

Tweederde werkende Nederlanders ergert zich aan schriftelijke communicatie collega’s

Tweederde werkende Nederlanders ergert zich aan schriftelijke communicatie collega’s

Gebrekkige communicatie is een serieus probleem en leidt tot onnodige kosten voor bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Loo van Eck onder 1.124 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Tweederde van de ondervraagden ergert zich aan de schriftelijke communicatie van collega’s en eenderde is zelfs weleens geschrokken van het niveau van de kwaliteit van de teksten van

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken