Bang voor de cloud?

Veel bedrijven maken zich nog steeds zorgen over het gebruik van de cloud, waardoor ze hun eigen datacenteromgeving behouden en kostenbesparingen mislopen. De angst is vooral gekoppeld aan de continuïteitsrisico’s van een zogeheten ‘big bang’ van de ene naar de andere leverancier, waardoor ze vrezen dat kennis verloren gaat, de inrichting van de systemen niet marktconform is en processen niet meer op elkaar aansluiten.

“De terughoudendheid is begrijpelijk, maar door een gefaseerde aanpak en het benutten van flexibiliteit in de markt minimaliseren bedrijven de risico’s van een cloudmigratie, zegt Jorik Jonker, Lead architect Managed Services bij Equinix. “Een misvatting die veel voorkomt is dat organisaties denken dat zij alles in één keer moeten uitbesteden aan één partij.” Door verschillende IT-onderdelen bij verschillende partijen onder te brengen, neemt de flexibiliteit in het leverancierslandschap toe.

De grootse angsten
Een van de grootste angsten die bedrijven nog steeds hebben, is dat hun data niet in Nederland wordt opgeslagen, waardoor ze denken dat de veiligheid en compliance in het geding komt. “Met name in de publieke sector en onder bedrijven die zaken doen met overheden zie je deze angst vaak voorbij komen. Helemaal niet nodig, want hier zijn goede afspraken over te maken, bijvoorbeeld door data onder te brengen in een private cloud op een vastgestelde locatie,” zegt Jonker. Ook zijn er organisaties die bang zijn om hun flexibiliteit te verliezen en krampachtig vasthouden aan hun eigen datacenteromgeving. Ze verwachten dat er een zogenaamde ‘lock-in’ ontstaat wanneer zij hun data in de cloud zetten bij een leverancier en het veel geld en tijd gaat kosten als zij hun data terug willen halen zoals ze bij een public cloud gewend zijn.

De oplossing voor veel organisaties is om hun applicaties en data te verdelen over meerdere clouds. Dit zorgt voor een betere risicospreiding en schept bovendien ruimte voor betere keuzes over de as van datakwalificatie. Uiteindelijk is dit vaak een afweging tussen hoe veilig (private) of vermeend kostenefficiënt (public) de organisatie het wil hebben. Met de keuzevrijheid om telkens deze afweging te maken, hebben bedrijven feitelijk de beschikking over een ‘schuifknop’ waarmee ze precies de juiste afstemming kunnen vinden die past bij hun strategie.

Digitale transformatie
Voor bedrijven is het zaak om de digitale transformatie bij te houden. De wereld is continue in beweging, waardoor het forse investeringen vergt om de trends bij te houden en goede IT-experts aan te trekken. In de toekomst wordt het bijna onbetaalbaar om je eigen datacenteromgeving te behouden. “Voor een organisatie is het belangrijk om te kijken of een leverancier alle oplossingen in het eigen datacenter biedt. Dit zorgt ervoor dat verbindingen, routing en het onderhoud zo simpel mogelijk worden gehouden en de kosten laag blijven. Hiermee kan de digitale transformatie bijgehouden worden en kunnen organisaties doorgroeien.”

Auteur |   ·   donderdag 20 apr, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Maar liefst 46 procent van de bedrijven in de maakindustrie maakt momenteel te weinig gebruik van predictive maintenance. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 211 managers in de Nederlandse maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard. Als belangrijkste verklaring voor deze implementatie-achterstand noemt bijna twee derde van de ondervraagden een gebrek aan kennis binnen hun organisatie. Andere redenen zijn onvoldoende verzamelde

43 procent onderwijsprofessionals: “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”

43 procent onderwijsprofessionals: “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”

Volgens bijna de helft van de Nederlandse onderwijsprofessionals heeft de overstap naar digitaal lesgeven een positief effect op de prestaties van hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder 523 Nederlandse onderwijsprofessionals, uitgevoerd door PanelWizard. Mede hierdoor wil maar liefst 53 procent van de ondervraagden in de toekomst graag vaker digitaal les (blijven) geven. Door het coronavirus heeft

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft analistenbureau Gartner Fujitsu uitgeroepen tot leider in haar 2020 Magic Quadrant voor Managed Workplace Services in Europa. Uit het rapport blijkt dat Fujitsu door alle leveranciers het hoogst gepositioneerd wordt vanwege haar vermogen de eigen visie uit te voeren. Volgens Gartner zijn Managed Workplace Services, activiteiten gericht op “het

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken