Automatisering leidt tot beter dienstverlening

Door huidige IT-activiteiten verder te automatiseren, kunnen bedrijven veel tijd besparen die nu nog wordt besteed aan het uitvoeren van routinewerkzaamheden. Deze kunnen zij vervolgens gebruiken om beter in te spelen op veranderende bedrijfbehoeftes en om medewerkers toe te wijzen aan bedrijfsactiviteiten die een hogere toegevoegde waarde aan de organisatie bieden. Toch durft bijna 30 procent van de respondenten, het vanwege de complexiteit nog niet aan een overstap te maken naar een software-defined omgeving. Ook blijken tijdsdruk en en het beschikbare budget flinke obstakels te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek1 van Fujitsu, gehouden onder de belangrijkste Europese IT-organisaties.

Olivier Delachapelle, Head of Enterprise Business in het Category Management Data Center bij Fujitsu EMEIA, zegt: ‘Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen het automatiseringsniveau van een IT-organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Een hoog automatiseringsniveau zorgt voor toegewijde en bedrijfsgerichte teams, een cruciale factor voor geslaagde digitalisering.”

Toenemende druk
De druk op IT-infrastructuur van bedrijven neemt snel toe. Meer dan driekwart van de respondenten omschrijft de toename van deze druk als ‘snel’ of ‘gestaag’. Sommige IT-afdelingen hebben hier geen goed antwoord op: één op de zeven IT-bedrijven (14 procent) zegt dat zijn afdeling ‘slecht’ of ‘heel slecht’ is in het inspelen op nieuwe of veranderende bedrijfsbehoeften. Ook hebben veel IT-afdelingen als gevolg van veel routinewerkzaamheden, geen tijd om te veranderen en te verbeteren. Een derde van de respondenten (32 procent) geeft aan dat hun personeel in een ideale wereld minder of veel minder tijd aan administratieve opdrachten besteed. Toch zorgen tijdsdruk, budget- en complexiteitsproblemen voor flinke obstakels. Zo heeft 38 proccent van respondenten te maken met een gebrek aan budget, terwijl 29 procent zich zorgen maakt over de complexiteit van de ‘design and build’ systemen.

Operationele problemen
De operationele uitdagingen bestaan uit een reeks van uiteenlopende factoren. De complexiteit van de IT-tools 68 procent geeft aan dat IT-tools te complex zijn, 76 procent noemt de complexiteit van infrastructuur en platforms als het grootste obstakel. Ook lijden veel IT-adelingen aan een tekort aan vaardigheden (61 procent) en zijn ze in grote mate afhankelijk van handmatige processen en aanpasbare scripting. Deze factoren wijzen erop dat IT-teams geconfronteerd worden met aanzienlijke brandbreedteproblemen voor het uitvoeren van essentiële taken: 21 procent van de repsondenten noemt het oplossen van IT-problemen een grote ergernis. Daarnaast worstelt 19 procent met het invoeren van nieuwe applicaties en diensten) en 18 procent met het uitvoeren van upgrades en herconfiguraties.

Software-defined aanpak
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar weinig bedrijven beschikken over aangepaste automatiseringscapaciteiten. Slechts 21 procent van de geïnterviewden maakt op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde middelen. Hoewel het grootste deel van de respondenten zegt het voordeel te zien van een geïntegreerde, software-defined datacenter (SDDC) bij het implementeren van een automatiseringsstrategie, overweegt maar een kwart van de respondenten (24 procent) om het daadwerlijk toe te passen. Delachapelle: “Hoewel veel organisaties de voordelen ervan inzien, durven zij nog niet de overstap te maken naar een software-defined omgeving.” De Fujitsu Integrated System PRIMEFLEX portfolio biedt een brede keus aan oplossingen voor een versneld proces naar een software-defined datacenter.

Auteur |   ·   dinsdag 26 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Equinix neemt datacenteractiviteiten Zenium over in Istanbul

Equinix neemt datacenteractiviteiten Zenium over in Istanbul

Het wereldwijde interconnectie- en datacenterbedrijf Equinix, Inc. (Nasdaq: EQIX) kondigt de overname aan van de datacenteractiviteiten van Zenium in Istanbul. Met deze stap is een all-cashtransactie gemoeid van bijna 75 miljoen euro aan de bestaande aandeelhouders. Het datacenter genereert op dit moment een jaaromzet van circa 2,5 miljoen euro. De acquisitie werd begin oktober 2017

OGD en Equinix Managed Services gaan samenwerking aan

OGD en Equinix Managed Services gaan samenwerking aan

OGD ict-diensten gaat een samenwerking aan met datacenterleverancier Equinix. De samenwerking heeft als doel om klanten van OGD eenvoudig toegang te geven tot Infrastructure-as-a-Service (IaaS), colocatie en om via Equinix Cloud Exchange directe verbindingen te kunnen leggen met verschillende cloudpartijen, zoals AWS, Azure en Google. OGD gebruikt de technologie van Equinix om hoogwaardige diensten te

Nederland mist gestructureerde cybersecurity-aanpak

Nederland mist gestructureerde cybersecurity-aanpak

De Nederlandse overheid en organisaties hebben nog steeds geen goed gestructureerde cybersecurity-aanpak, waardoor ze onvoldoende weerbaar zijn tegen digitale aanvallen. Dit terwijl het tempo waarin aanvallen plaatsvinden op data van overheden, bedrijven en particulieren de laatste tijd alleen maar toeneemt. Nederlandse organisaties moeten gestructureerd te werk gaan anders zijn de gevolgen in de toekomst niet

Gartner plaatst Fujitsu in drie Gartner Magic Quadrants

Gartner plaatst Fujitsu in drie Gartner Magic Quadrants

Fujitsu is als enige leverancier van technologieoplossingen vermeld in alle drie de rapporten van marktanalist Gartner over verschillende leveringsstrategieën voor IT-infrastructuur. Onlangs benoemde Gartner, Fujitsu al als leider in de 2017 Magic Quadrant for Data Center Outsourcing and Infrastructure Utility Services, Europe. Nu noemt Gartner Fujitsu opnieuw in twee nieuwe rapporten over de cloud-infrastructuurmarkt.

Grootste datacenter nu op Amsterdam Science Park

Grootste datacenter nu op Amsterdam Science Park

Equinix, aanbieder van interconnectie en datacenters, neemt vandaag het International Business Exchange™ (IBX) datacenter in Amsterdam (AM4) in gebruik. Met het nieuwe datacenter breidt Equinix™ haar platform in Europa verder uit. AM4 is gevestigd op een van de meest netwerkrijke locaties in Europa, namelijk het Amsterdam Science Park, waardoor klanten het hele continent vanuit één locatie kunnen bedienen.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken