Automatisering leidt tot beter dienstverlening

Door huidige IT-activiteiten verder te automatiseren, kunnen bedrijven veel tijd besparen die nu nog wordt besteed aan het uitvoeren van routinewerkzaamheden. Deze kunnen zij vervolgens gebruiken om beter in te spelen op veranderende bedrijfbehoeftes en om medewerkers toe te wijzen aan bedrijfsactiviteiten die een hogere toegevoegde waarde aan de organisatie bieden. Toch durft bijna 30 procent van de respondenten, het vanwege de complexiteit nog niet aan een overstap te maken naar een software-defined omgeving. Ook blijken tijdsdruk en en het beschikbare budget flinke obstakels te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek1 van Fujitsu, gehouden onder de belangrijkste Europese IT-organisaties.

Olivier Delachapelle, Head of Enterprise Business in het Category Management Data Center bij Fujitsu EMEIA, zegt: ‘Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen het automatiseringsniveau van een IT-organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Een hoog automatiseringsniveau zorgt voor toegewijde en bedrijfsgerichte teams, een cruciale factor voor geslaagde digitalisering.”

Toenemende druk
De druk op IT-infrastructuur van bedrijven neemt snel toe. Meer dan driekwart van de respondenten omschrijft de toename van deze druk als ‘snel’ of ‘gestaag’. Sommige IT-afdelingen hebben hier geen goed antwoord op: één op de zeven IT-bedrijven (14 procent) zegt dat zijn afdeling ‘slecht’ of ‘heel slecht’ is in het inspelen op nieuwe of veranderende bedrijfsbehoeften. Ook hebben veel IT-afdelingen als gevolg van veel routinewerkzaamheden, geen tijd om te veranderen en te verbeteren. Een derde van de respondenten (32 procent) geeft aan dat hun personeel in een ideale wereld minder of veel minder tijd aan administratieve opdrachten besteed. Toch zorgen tijdsdruk, budget- en complexiteitsproblemen voor flinke obstakels. Zo heeft 38 proccent van respondenten te maken met een gebrek aan budget, terwijl 29 procent zich zorgen maakt over de complexiteit van de ‘design and build’ systemen.

Operationele problemen
De operationele uitdagingen bestaan uit een reeks van uiteenlopende factoren. De complexiteit van de IT-tools 68 procent geeft aan dat IT-tools te complex zijn, 76 procent noemt de complexiteit van infrastructuur en platforms als het grootste obstakel. Ook lijden veel IT-adelingen aan een tekort aan vaardigheden (61 procent) en zijn ze in grote mate afhankelijk van handmatige processen en aanpasbare scripting. Deze factoren wijzen erop dat IT-teams geconfronteerd worden met aanzienlijke brandbreedteproblemen voor het uitvoeren van essentiële taken: 21 procent van de repsondenten noemt het oplossen van IT-problemen een grote ergernis. Daarnaast worstelt 19 procent met het invoeren van nieuwe applicaties en diensten) en 18 procent met het uitvoeren van upgrades en herconfiguraties.

Software-defined aanpak
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar weinig bedrijven beschikken over aangepaste automatiseringscapaciteiten. Slechts 21 procent van de geïnterviewden maakt op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde middelen. Hoewel het grootste deel van de respondenten zegt het voordeel te zien van een geïntegreerde, software-defined datacenter (SDDC) bij het implementeren van een automatiseringsstrategie, overweegt maar een kwart van de respondenten (24 procent) om het daadwerlijk toe te passen. Delachapelle: “Hoewel veel organisaties de voordelen ervan inzien, durven zij nog niet de overstap te maken naar een software-defined omgeving.” De Fujitsu Integrated System PRIMEFLEX portfolio biedt een brede keus aan oplossingen voor een versneld proces naar een software-defined datacenter.

Auteur |   ·   dinsdag 26 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Eerste echte robotcollega een feit

Eerste echte robotcollega een feit

Dankzij Fujitsu en KUKA werken vanaf vandaag mens en robot samen aan de ontwikkeling van gevoelige computeronderdelen. In de Fujitsu Digital Smart Factory in Augsburg staan robots naast menselijke collega’s aan de assemblagelijn en maken zij daadwerkelijk onderdeel uit van een geïntergreerd productieproces. De organisaties hebben samen een Industry 4.0-oplossing ontwikkeld die gebaseerd is op

Equinix Internet Exchange nu ook in Nederland

Equinix Internet Exchange nu ook in Nederland

Equinix, Inc, (Nasdaq: EQIX), de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten, lanceert Equinix Internet Exchange in Nederland. Hierdoor wordt het voor partijen in de datacenters van Equinix nog eenvoudiger om met elke tegenpartij veilig, on-demand, direct en via private toegang verbindingen met elkaar te leggen zonder tussenkomst van het openbare internet. Uit onderzoek van McKinsey

Orange Business Services en Nieuw-Zeeland slaan handen ineen voor cybersecurity

Orange Business Services en Nieuw-Zeeland slaan handen ineen voor cybersecurity

Orange Business Services is een samenwerking aangegaan met CERT NZ, de cybersecurity-eenheid van de Nieuw-Zeelandse overheid die hulp biedt aan bedrijven, organisaties en personen die te maken hebben gehad met cybercriminaliteit. Wereldwijd blijft het bedrijfsleven het doel van cybercriminelen en -aanvallen. Het rapport ‘The Global Risks Report 2018’ van World Economic Forum, schat de schade

EMEA-organisaties detecteren pas na zes maanden cyberaanvallen

EMEA-organisaties detecteren pas na zes maanden cyberaanvallen

EMEA-organisaties hebben gemiddeld 175 dagen nodig om aanvallers in hun netwerk te detecteren. Zo blijkt uit het jaarlijkse M-Trends-rapport van FireEye, Inc. (NASDAQ: FEYE), aanbieder van op intelligentie gebaseerde security.

Meer dan 47 miljoen Nederlandse onbeschermde databestanden gevonden online

Meer dan 47 miljoen Nederlandse onbeschermde databestanden gevonden online

Eén maand voor de AVG ingaat, blijken nog miljoenen bestanden onbeschermd online rond te zwerven. Digital Shadows, expert op het gebied van digital risk management, vond wereldwijd meer dan twaalf petabytes (12.000 terabyte) aan gevoelige data online. Dit is vierduizend keer meer dan de Panama Papers.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken