Automatisering leidt tot beter dienstverlening

Door huidige IT-activiteiten verder te automatiseren, kunnen bedrijven veel tijd besparen die nu nog wordt besteed aan het uitvoeren van routinewerkzaamheden. Deze kunnen zij vervolgens gebruiken om beter in te spelen op veranderende bedrijfbehoeftes en om medewerkers toe te wijzen aan bedrijfsactiviteiten die een hogere toegevoegde waarde aan de organisatie bieden. Toch durft bijna 30 procent van de respondenten, het vanwege de complexiteit nog niet aan een overstap te maken naar een software-defined omgeving. Ook blijken tijdsdruk en en het beschikbare budget flinke obstakels te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek1 van Fujitsu, gehouden onder de belangrijkste Europese IT-organisaties.

Olivier Delachapelle, Head of Enterprise Business in het Category Management Data Center bij Fujitsu EMEIA, zegt: ‘Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen het automatiseringsniveau van een IT-organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Een hoog automatiseringsniveau zorgt voor toegewijde en bedrijfsgerichte teams, een cruciale factor voor geslaagde digitalisering.”

Toenemende druk
De druk op IT-infrastructuur van bedrijven neemt snel toe. Meer dan driekwart van de respondenten omschrijft de toename van deze druk als ‘snel’ of ‘gestaag’. Sommige IT-afdelingen hebben hier geen goed antwoord op: één op de zeven IT-bedrijven (14 procent) zegt dat zijn afdeling ‘slecht’ of ‘heel slecht’ is in het inspelen op nieuwe of veranderende bedrijfsbehoeften. Ook hebben veel IT-afdelingen als gevolg van veel routinewerkzaamheden, geen tijd om te veranderen en te verbeteren. Een derde van de respondenten (32 procent) geeft aan dat hun personeel in een ideale wereld minder of veel minder tijd aan administratieve opdrachten besteed. Toch zorgen tijdsdruk, budget- en complexiteitsproblemen voor flinke obstakels. Zo heeft 38 proccent van respondenten te maken met een gebrek aan budget, terwijl 29 procent zich zorgen maakt over de complexiteit van de ‘design and build’ systemen.

Operationele problemen
De operationele uitdagingen bestaan uit een reeks van uiteenlopende factoren. De complexiteit van de IT-tools 68 procent geeft aan dat IT-tools te complex zijn, 76 procent noemt de complexiteit van infrastructuur en platforms als het grootste obstakel. Ook lijden veel IT-adelingen aan een tekort aan vaardigheden (61 procent) en zijn ze in grote mate afhankelijk van handmatige processen en aanpasbare scripting. Deze factoren wijzen erop dat IT-teams geconfronteerd worden met aanzienlijke brandbreedteproblemen voor het uitvoeren van essentiële taken: 21 procent van de repsondenten noemt het oplossen van IT-problemen een grote ergernis. Daarnaast worstelt 19 procent met het invoeren van nieuwe applicaties en diensten) en 18 procent met het uitvoeren van upgrades en herconfiguraties.

Software-defined aanpak
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar weinig bedrijven beschikken over aangepaste automatiseringscapaciteiten. Slechts 21 procent van de geïnterviewden maakt op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde middelen. Hoewel het grootste deel van de respondenten zegt het voordeel te zien van een geïntegreerde, software-defined datacenter (SDDC) bij het implementeren van een automatiseringsstrategie, overweegt maar een kwart van de respondenten (24 procent) om het daadwerlijk toe te passen. Delachapelle: “Hoewel veel organisaties de voordelen ervan inzien, durven zij nog niet de overstap te maken naar een software-defined omgeving.” De Fujitsu Integrated System PRIMEFLEX portfolio biedt een brede keus aan oplossingen voor een versneld proces naar een software-defined datacenter.

Auteur |   ·   dinsdag 26 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

De moderne werknemer worstelt om alle ballen in de lucht te houden. Dat ligt niet in de laatste plaats aan hoe we ons werk uitvoeren, stelt techfilosoof Martijn Aslander. Een groot deel van de kenniswerkers heeft namelijk geen idee hoe ze optimaal kunnen werken met hun computer en smartphone. Vanaf de jaren 70 heeft de

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken