Automatisering leidt tot beter dienstverlening

Door huidige IT-activiteiten verder te automatiseren, kunnen bedrijven veel tijd besparen die nu nog wordt besteed aan het uitvoeren van routinewerkzaamheden. Deze kunnen zij vervolgens gebruiken om beter in te spelen op veranderende bedrijfbehoeftes en om medewerkers toe te wijzen aan bedrijfsactiviteiten die een hogere toegevoegde waarde aan de organisatie bieden. Toch durft bijna 30 procent van de respondenten, het vanwege de complexiteit nog niet aan een overstap te maken naar een software-defined omgeving. Ook blijken tijdsdruk en en het beschikbare budget flinke obstakels te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek1 van Fujitsu, gehouden onder de belangrijkste Europese IT-organisaties.

Olivier Delachapelle, Head of Enterprise Business in het Category Management Data Center bij Fujitsu EMEIA, zegt: ‘Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen het automatiseringsniveau van een IT-organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Een hoog automatiseringsniveau zorgt voor toegewijde en bedrijfsgerichte teams, een cruciale factor voor geslaagde digitalisering.”

Toenemende druk
De druk op IT-infrastructuur van bedrijven neemt snel toe. Meer dan driekwart van de respondenten omschrijft de toename van deze druk als ‘snel’ of ‘gestaag’. Sommige IT-afdelingen hebben hier geen goed antwoord op: één op de zeven IT-bedrijven (14 procent) zegt dat zijn afdeling ‘slecht’ of ‘heel slecht’ is in het inspelen op nieuwe of veranderende bedrijfsbehoeften. Ook hebben veel IT-afdelingen als gevolg van veel routinewerkzaamheden, geen tijd om te veranderen en te verbeteren. Een derde van de respondenten (32 procent) geeft aan dat hun personeel in een ideale wereld minder of veel minder tijd aan administratieve opdrachten besteed. Toch zorgen tijdsdruk, budget- en complexiteitsproblemen voor flinke obstakels. Zo heeft 38 proccent van respondenten te maken met een gebrek aan budget, terwijl 29 procent zich zorgen maakt over de complexiteit van de ‘design and build’ systemen.

Operationele problemen
De operationele uitdagingen bestaan uit een reeks van uiteenlopende factoren. De complexiteit van de IT-tools 68 procent geeft aan dat IT-tools te complex zijn, 76 procent noemt de complexiteit van infrastructuur en platforms als het grootste obstakel. Ook lijden veel IT-adelingen aan een tekort aan vaardigheden (61 procent) en zijn ze in grote mate afhankelijk van handmatige processen en aanpasbare scripting. Deze factoren wijzen erop dat IT-teams geconfronteerd worden met aanzienlijke brandbreedteproblemen voor het uitvoeren van essentiële taken: 21 procent van de repsondenten noemt het oplossen van IT-problemen een grote ergernis. Daarnaast worstelt 19 procent met het invoeren van nieuwe applicaties en diensten) en 18 procent met het uitvoeren van upgrades en herconfiguraties.

Software-defined aanpak
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar weinig bedrijven beschikken over aangepaste automatiseringscapaciteiten. Slechts 21 procent van de geïnterviewden maakt op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde middelen. Hoewel het grootste deel van de respondenten zegt het voordeel te zien van een geïntegreerde, software-defined datacenter (SDDC) bij het implementeren van een automatiseringsstrategie, overweegt maar een kwart van de respondenten (24 procent) om het daadwerlijk toe te passen. Delachapelle: “Hoewel veel organisaties de voordelen ervan inzien, durven zij nog niet de overstap te maken naar een software-defined omgeving.” De Fujitsu Integrated System PRIMEFLEX portfolio biedt een brede keus aan oplossingen voor een versneld proces naar een software-defined datacenter.

Auteur |   ·   dinsdag 26 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Equinix breidt interconnectieplatform en datacenterdiensten uit naar Hamburg

Equinix breidt interconnectieplatform en datacenterdiensten uit naar Hamburg

Nieuw datacenter in nabijheid van zeekabels volgt op uitbreiding in Nederland Equinix, Inc (Nasdaq: EQIX) breidt uit naar Hamburg. De wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten heeft voor 9 miljoen euro een gebouw gekocht en investeert 22 miljoen euro om het gebouw te herontwikkelen. Met het nieuwe datacenter HH1 International Business Exchange™ (IBX®) komt Equinix,

Filosoof Maxim Februari: “Data bestaan niet”

Filosoof Maxim Februari: “Data bestaan niet”

Hebben we nieuwe ethische theorieën nodig nu regels en principes niet langer op schrift staan, maar in het script van de omgeving zijn verwerkt? Die vraag probeerde filosoof, schrijver en ethicus Maxim Februari te beantwoorden tijdens zijn lezing op het Smart Humanity event van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI).

Equinix investeert 55 miljoen dollar in uitbreiding Amsterdams datacenter

Equinix investeert 55 miljoen dollar in uitbreiding Amsterdams datacenter

Equinix, aanbieder van interconnectie en datacenters, opent 4 december de uitbreiding van het International Business Exchange™ (IBX) datacenter AM7 tijdens het ‘Connecting the Future’ seminar. Het nieuwe datacenter in Amsterdam-Zuidoost is één van belangrijkste ‘connectiviteitshubs’ ter wereld en ondersteunt organisaties die de wereldwijde digitale transformatie doormaken. De uitbreiding, een investering van 55 miljoen US dollar,

Digitale transformatie laat kwartaalomzet Equinix met 11 procent stijgen

Digitale transformatie laat kwartaalomzet Equinix met 11 procent stijgen

Equinix, Inc (Nasdaq: EQIX), de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten, heeft de cijfers voor het derde kwartaal bekendgemaakt. De omzet groeide voor het 63e kwartaal op rij, naar 1.284 miljard dollar. De nettowinst bedraagt dit kwartaal 125 miljoen dollar. De EMEA-regio (Europa, Abu Dhabi en Dubai) is goed voor ongeveer 31 procent van de

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken