Automatisering leidt tot beter dienstverlening

Door huidige IT-activiteiten verder te automatiseren, kunnen bedrijven veel tijd besparen die nu nog wordt besteed aan het uitvoeren van routinewerkzaamheden. Deze kunnen zij vervolgens gebruiken om beter in te spelen op veranderende bedrijfbehoeftes en om medewerkers toe te wijzen aan bedrijfsactiviteiten die een hogere toegevoegde waarde aan de organisatie bieden. Toch durft bijna 30 procent van de respondenten, het vanwege de complexiteit nog niet aan een overstap te maken naar een software-defined omgeving. Ook blijken tijdsdruk en en het beschikbare budget flinke obstakels te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek1 van Fujitsu, gehouden onder de belangrijkste Europese IT-organisaties.

Olivier Delachapelle, Head of Enterprise Business in het Category Management Data Center bij Fujitsu EMEIA, zegt: ‘Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen het automatiseringsniveau van een IT-organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Een hoog automatiseringsniveau zorgt voor toegewijde en bedrijfsgerichte teams, een cruciale factor voor geslaagde digitalisering.”

Toenemende druk
De druk op IT-infrastructuur van bedrijven neemt snel toe. Meer dan driekwart van de respondenten omschrijft de toename van deze druk als ‘snel’ of ‘gestaag’. Sommige IT-afdelingen hebben hier geen goed antwoord op: één op de zeven IT-bedrijven (14 procent) zegt dat zijn afdeling ‘slecht’ of ‘heel slecht’ is in het inspelen op nieuwe of veranderende bedrijfsbehoeften. Ook hebben veel IT-afdelingen als gevolg van veel routinewerkzaamheden, geen tijd om te veranderen en te verbeteren. Een derde van de respondenten (32 procent) geeft aan dat hun personeel in een ideale wereld minder of veel minder tijd aan administratieve opdrachten besteed. Toch zorgen tijdsdruk, budget- en complexiteitsproblemen voor flinke obstakels. Zo heeft 38 proccent van respondenten te maken met een gebrek aan budget, terwijl 29 procent zich zorgen maakt over de complexiteit van de ‘design and build’ systemen.

Operationele problemen
De operationele uitdagingen bestaan uit een reeks van uiteenlopende factoren. De complexiteit van de IT-tools 68 procent geeft aan dat IT-tools te complex zijn, 76 procent noemt de complexiteit van infrastructuur en platforms als het grootste obstakel. Ook lijden veel IT-adelingen aan een tekort aan vaardigheden (61 procent) en zijn ze in grote mate afhankelijk van handmatige processen en aanpasbare scripting. Deze factoren wijzen erop dat IT-teams geconfronteerd worden met aanzienlijke brandbreedteproblemen voor het uitvoeren van essentiële taken: 21 procent van de repsondenten noemt het oplossen van IT-problemen een grote ergernis. Daarnaast worstelt 19 procent met het invoeren van nieuwe applicaties en diensten) en 18 procent met het uitvoeren van upgrades en herconfiguraties.

Software-defined aanpak
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar weinig bedrijven beschikken over aangepaste automatiseringscapaciteiten. Slechts 21 procent van de geïnterviewden maakt op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde middelen. Hoewel het grootste deel van de respondenten zegt het voordeel te zien van een geïntegreerde, software-defined datacenter (SDDC) bij het implementeren van een automatiseringsstrategie, overweegt maar een kwart van de respondenten (24 procent) om het daadwerlijk toe te passen. Delachapelle: “Hoewel veel organisaties de voordelen ervan inzien, durven zij nog niet de overstap te maken naar een software-defined omgeving.” De Fujitsu Integrated System PRIMEFLEX portfolio biedt een brede keus aan oplossingen voor een versneld proces naar een software-defined datacenter.

Auteur |   ·   dinsdag 26 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Transfer Solutions kiest voor strategisch partnerschap met Equinix

Transfer Solutions kiest voor strategisch partnerschap met Equinix

Transfer Solutions, de grootste onafhankelijke Oracle-dienstverlener in Nederland, is een partnerschap aangegaan met datacenterbedrijf Equinix om klanten te helpen met de transitie van hun Oracle-omgeving naar de cloud. Binnen de Equinix-datacenters kunnen Oracle-gebruikers gebruikmaken van een hybride cloudoplossing, die bestaat uit een Infrastructure-as-a-Service (IaaS)-platform en snelle verbindingen met de Oracle Public Cloud. Transfer Solutions, al

Zscaler breidt partner-ecosysteem verder uit gericht op cloud-first- en mobile-first-bedrijven

Zscaler breidt partner-ecosysteem verder uit gericht op cloud-first- en mobile-first-bedrijven

Zscaler, Inc. (NASDAQ: ZS), leider in cloudbeveiliging, kondigt tijdens de Zenith Live user conference in Las Vegas aan dat het zijn partner-ecosysteem heeft uitgebreid met nieuwe SD-WAN- en security-partners. Hierdoor beschikken gezamenlijke klanten over geïntegreerde oplossingen voor een veilige cloud-transformatie.

Koopkracht IT’er stijgt niet ondanks krappe arbeidsmarkt

Koopkracht IT’er stijgt niet ondanks krappe arbeidsmarkt

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt krijgen IT’ers niet meer betaald. De afgelopen twaalf maanden steeg het salaris voor IT-professionals slechts 1,3 procent. Na inflatiecorrectie komt de koopkracht dan ook uit op 0. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot onder 2600 IT’ers en AG Connect in samenwerking met de KNVI, de onafhankelijke beroepsvereniging voor informatie-

Storro wint ‘The Labs Battle’ tijdens Fujitsu World Tour

Storro wint ‘The Labs Battle’ tijdens Fujitsu World Tour

De cybersecurity applicatie Storro, waarmee gebruikers simpel en veilig mappen of bestanden kunnen delen met collega’s en andere mensen waarmee zij samenwerken, is afgelopen maandag uitgeroepen tot winnaar van The Labs Battle tijdens de Fujitsu World Tour. Storro werd geroemd om het feit dat de tool het delen van data binnen groepen nog makkelijker en

Tien procent minder brandstofkosten voor Dobroflot dankzij IoT-monitoringssysteem Orange Business Services

Tien procent minder brandstofkosten voor Dobroflot dankzij IoT-monitoringssysteem Orange Business Services

De Russische vissersvlootrederij Dobroflot Group of Companies gaat een IoT-oplossing van Orange Business Services implementeren om haar brandstofgebruik te monitoren. De oplossing moet het brandstofgebruik optimaliseren, en de positie van de vloot en het weer analyseren. De verwachting is dat de oplossing een besparing van tien procent aan brandstofkosten oplevert. De IoT-/satellietoplossing van Orange Business Services verbindt Dobroflot’s schepen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken