Afstemming CIO met overige bestuursleden geheim zakelijk succes

Werknemers belemmeren digitale transformatie- ondanks de inspanningen die bedrijven doen om interne processen voor werknemers te verbeteren

Tijdens de coronacrisis is het belangrijker dan ooit dat topbestuurders van bedrijven samenwerken om de crisis te overleven. Toch lijkt het erop dat de CIO’s (Chief Information Officers) niet op één lijn zitten met andere C-level bestuurders, wanneer het gaat om de implementatie van digitale transformatie. Als dit niet wordt aangepakt, gaat dit ten koste van digitale transformatieprojecten.

Dit blijkt uit het rapport: “People-Powered Technology: The CIO and Organisational Transformation”, dat in opdracht van Fujitsu is uitgevoerd onder 750 CIO’s, CEO’s, CMO’s, CHRO’s, CFO’s en COO’s uit West-Europa. Hoewel topbestuurders graag tot een effectief programma voor digitale transformatie komen, zijn er verschillende gebieden waarop hun onderlinge benaderingen uiteenlopen.

Verschil van inzicht

Uit het onderzoek blijkt dat digitale transformatie als een cruciale investering voor de toekomst wordt gezien. Zo zegt maar liefst 61 procent van de Nederlandse ondervraagden dat Covid-19 aantoont dat de digitale transformatie van essentieel belang is voor het voortbestaan van het bedrijf. Volgens 60 procent heeft Covid-19 de aanpak van de digitale transformatie zelfs fundamenteel veranderd. Dit geldt met 67 procent meer voor de CIO’s dan voor de rest van de bestuurders op C-niveau (55 procent). “Gesprekken in de bestuurskamer kunnen door dit verschil in inzicht in een impasse terechtkomen als het gaat om budgetten en tijdlijnen”, zegt Eric van der Toolen, Head of Digital Transformation Services bij Fujitsu Nederland. “Door Covid-19 zijn veel ondernemingen onder druk komen te staan om digitaal te transformeren in een tempo dat voor klanten, consumenten en werknemers geschikt is.”

Afronden digitale tranformatie

Als het gaat om de vooruitgang die tot nu toe is geboekt, denkt 40 procent van de Nederlandse ondervraagden dat de digitale transformatie in hun bedrijf is afgerond. Van de 39 procent die aangeeft dat de digitale transformatie nog niet is voltooid, denkt 37 procent dat dit in 2025 wel het geval zal zijn en 47 procent in 2030. Maar liefst 26 procent verwacht dat hun digitale transformatie in het komende decenium niet zal worden afgerond.

Volgens de Nederlandse topbestuurders zijn de belangrijkste uitdagingen voor de digitale transformatie:
De slechte afstemming tussen technologie en het bedrijf (39 procent), gevolgd door het gebrek aan expertise in de bredere markt (38 procent) en (te) compexe business modellen (36 procent)

Werknemers belemmering digitale transformatie

Hoewel ze misschien wel één van de belangrijkste redenen zijn voor digitale transformatie, worden werknemers ook gezien als een belemmering om dit te realiseren: maar liefst 51 procent van de Nederlandse topbestuurders noemt werknemers een belangrijk obstakel voor digitale transformatie. Maar liefst 61 procent is van mening dat de digitale transformatie meer gericht is op externe tools om de klantervaring te optimaliseren dan op de interne tools om de werknemerservaring te verbeteren. Het lijkt erop dat – om vooruitgang te boeken – medewerkers een groter aandeel in de discussie moeten krijgen, vooral omdat voor het succes van digitale transformatie, werknemers- naast aandeelhouders- als het minst verantwoordelijk worden beschouwd. Dit benadrukt wederom het belang van samenwerking.

Hulp van buitenaf nodig

Maar liefst 77 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij hulp nodig hebben bij het definiëren van de prioriteiten voor hun digitale transformatie. Volgens 70 procent is openstaan voor hulp van buitenaf van essentieel belang voor de slagingskans van een digitale transformatie. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse topbestuurders op dit vlak vaker op één lijn zitten dan bestuurders in de rest van West-Europa.

Eric van der Toolen van Fujitsu ziet dit als een goed teken,“Om de uitdagingen van deze pandemie echt het hoofd te bieden is het van belang dat topbestuurders overeenstemming bereiken over de digitale transformatie al dan niet met hulp van buiten af. De toekomst van het bedrijfsleven hangt er immers van af.”

Dat samenwerken belangrijk wordt gevonden, blijkt ook uit het onderzoek. Zo zegt maar liefst 73 procent van de Nederlandse ondervraagden dat samenwerking van essentieel belang is voor een effectieve digitale transformatie.

Download het rapport: ‘People-Powered Technology: The CIO and Organisational Transformation’ hier (PDF)

Auteur |   ·   vrijdag 9 okt, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Het Russische Tricolor heeft Orange Business Services gekozen voor het moderniseren van de klantenservice. Dit gebeurt op basis van technologie van Genesys; een toonaangevende internationale aanbieder van klantenervaring- en contact center oplossingen.  Tricolor levert digitale diensten, waaronder satelliettelevisie en videostreaming, aan 12,2 miljoen huishoudens in Rusland. Door Genesys Engage in te zetten, een omnichannel en multi-cloud klantbetrokkenheidsoplossing die door

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cellulaire IoT-modules-fabrikant Cavli Wireless, bundelt IoT-modules met LTE-M-connectiviteit van Orange Business Services om haar zakelijke opdrachtgevers wereldwijd handvatten te bieden voor het innoveren van de IoT-waardeketen. Met het door Cavli gebundelde Hubble99-aanbod kunnen zij IoT-connectiviteitsmodules aanschaffen zonder daar kapitaal voor vrij te maken. Dankzij dit maandelijkse abonnement kunnen opdrachtgevers meteen profiteren van de voordelen met LTE-M, zoals een

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken