Aanhoudend krappe arbeidsmarkt zorgt bij 45 procent IT’ers voor (te) hoge werkdruk

67 procent geeft onderbezetting als belangrijke oorzaak

De krapte op de IT-arbeidsmarkt heeft een flinke impact op IT’ers. Bijna de helft van hen noemt de huidige werkdruk (te) hoog. Dat blijkt uit de 21ste editie van de jaarlijkse Salary Survey die IT-vakplatform AG Connect en Berenschot, in samenwerking met de KNVI, onder ruim 1.800 IT’ers lieten uitvoeren. Volgens 67 procent van de ondervraagden is onderbezetting de oorzaak van de te hoge werkdruk.

Maar liefst 38 procent van de IT’ers geeft in het onderzoek aan dat de werkdruk hoog is. Voor zeven procent is de werkdruk zelfs té hoog. “Doordat de wereld in rap tempo digitaliseert, blijft de vraag naar IT’ers toenemen. Maar de markt kampt al jaren met flinke tekorten waardoor het voor organisaties steeds lastiger wordt om de juiste mensen te vinden”, vertelt Eveline Meijer, redacteur bij AG Connect. “Veel IT-afdelingen zijn dan ook chronisch onderbemand en dat heeft grote implicaties voor de werkdruk.”

Naar alle waarschijnlijkheid zal er de komende jaren weinig veranderen aan de krapte op de IT-arbeidsmarkt. Zo verwacht maar liefst 30 procent van de respondenten dat er binnen vijf jaar een tekort is- of blijft aan mensen met een IT-functie. Ook dit lijkt samen te hangen met de werkdruk: twaalf procent van de mensen die in grote mate een tekort verwachten, vindt de werkdruk te hoog. Terwijl dit bij mensen die geen tekort verwachten slechts vier procent is.

Bijscholing en ondersteuning essentieel

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijscholing door IT’ers belangrijk wordt gevonden. Zo zegt maar liefst 50 procent dat een gebrek hieraan de belangrijkste reden is om ergens anders te gaan werken. Verder stelt 60 procent van de respondenten dat opleidingsmogelijkheden erg belangrijk zijn voor hun werkgeluk. Van de ondervraagden vindt 42 procent dat het advies van de werkgever op dit punt nog te wensen overlaat. “De digitale ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat bijscholing van essentieel belang is en blijft”, vertelt Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de KNVI. “Dat geldt niet alleen voor organisaties die anders achter de feiten aanlopen maar ook voor de IT’er zelf. Wanneer zijn of haar digitale vaardigheden helemaal up-to-date zijn, maakt dat het werk er vaak leuker en sneller op.”

Voor de werkdruk maakt het ook een groot verschil of mensen goede ondersteuning krijgen vanuit het bedrijf. Hoe beter de ondersteuning vanuit HR, hoe minder mensen de werkdruk als te hoog ervaren. “Werkdruk is vooral een beleving. Als een werknemer zich niet toegerust voelt voor de taken die zij of hij moet uitvoeren en hierbij ook geen support krijgt vanuit de organisatie, is de kans groot dat zij of hij de werkdruk als een probleem gaat ervaren”, vertelt Hans van der Spek, manager van Berenschot’s Kenniscentrum HCM

Auteur |   ·   maandag 24 aug, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Het Russische Tricolor heeft Orange Business Services gekozen voor het moderniseren van de klantenservice. Dit gebeurt op basis van technologie van Genesys; een toonaangevende internationale aanbieder van klantenervaring- en contact center oplossingen.  Tricolor levert digitale diensten, waaronder satelliettelevisie en videostreaming, aan 12,2 miljoen huishoudens in Rusland. Door Genesys Engage in te zetten, een omnichannel en multi-cloud klantbetrokkenheidsoplossing die door

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cellulaire IoT-modules-fabrikant Cavli Wireless, bundelt IoT-modules met LTE-M-connectiviteit van Orange Business Services om haar zakelijke opdrachtgevers wereldwijd handvatten te bieden voor het innoveren van de IoT-waardeketen. Met het door Cavli gebundelde Hubble99-aanbod kunnen zij IoT-connectiviteitsmodules aanschaffen zonder daar kapitaal voor vrij te maken. Dankzij dit maandelijkse abonnement kunnen opdrachtgevers meteen profiteren van de voordelen met LTE-M, zoals een

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken