Nest en Essent introduceren nieuwe en slimme thermostaat

Drie jaar na de introductie op de Amerikaanse markt, introduceert Nest aan het einde van de maand in samenwerking met Essent de ‘slimme’ thermostaat op de Nederlandse markt.

Het apparaat toont gelijkenis met de oude draaithermometer maar  is allesbehalve ouderwets. Zo is het nieuwe systeem uitgerust met acht sensoren, speciale software en een eigen draadloos communicatiekanaal.  Door deze uitrusting kan het systeem zich naadloos aanpassen aan de behoeften van de bewoners. Na een week weet de thermostaat bijvoorbeeld precies wanneer het huis verwarmd moet worden of de lichten aan moeten. Het grote voordeel aan de thermostaat is dat gebruikers de thermostaat zelf niet in hoeven te stellen. Dit moet nog wel bij de huidige ‘slimme’ thermostaten, maar wordt nog wel eens als een lastige klus ervaren.

Privacy
Sinds de inlijving van Nest door Google is privacy een veelbesproken onderwerp. Gebruikers van de slimme thermometer en potentiële kopers willen weten of Google hun gegevens gaat  gebruiken voor advertentiedoeleinden. Volgens Lionel Paillet, Europees directeur van Nest, is hier geen sprake van: “Nest heeft eigen gebruikersvoorwaarden die stellen dat data niet worden doorgegeven of verkocht.” Voor gebruikers van het systeem is het daarom ook altijd mogelijk om hun data in te zien en te verwijderen. Om hun onafhankelijke positie van Google nog meer te benadrukken behoudt Nest ook een eigen hoofdkantoor in Silicon Valley.

Energieverbruik
Naast het gebruiksgemak dat Nest biedt, moet het de gebruiker ook helpen om het energieverbruik te verlagen. Door de exclusieve samenwerking met Essent wordt Nest aangeboden aan circa 2,7 miljoen Nederlandse  huishoudens. De verwachting is dat het energieverbruik van gebruikers met zo’n 20 procent zal dalen. Volgens een woordvoerder van Essent zullen er geen gegevens worden uitgewisseld tussen Essent en Nest.

Voorzichtige entree
De grote doorbraak voor slimme energieapparaten moet echter nog komen.  De verwachting is dat de massa pas bereikt wordt wanneer de grote technologiebedrijven zoals Google en Apple onder hun eigen vlag producten gaan ontwikkelen. Eerder introduceerde Apple het platform HomeKit en ook Samsung toonde z’n ambities met de aankoop van SmartThings. Hiermee lijken zij voorzichtige stappen te nemen naar de huishoudelijke apparatenmarkt.

Auteur |   ·   maandag 8 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken