Het gaat slecht in de retail, dat is geen nieuws. Iedereen is het er wel over eens dat de oplossing van de malaise ligt in toepassing van technologische ontwikkelingen in winkels. Het Britse modehuis opent eind deze maand een winkel in Shanghai die laat zien waar het in de nabije toekomst heen kan gaan.
Je komt als kledingwinkel tegenwoordig niet meer weg met een winkel vol kledingrekken alleen, want dan kan de klant net zo goed online bestellen. Kledingwinkels van nu moeten een speciale ervaring bieden. Dat zit bij de nieuwe Burberry-winkel wel goed. Het begint al met de buitenkant: de store heeft een gevel die zich aanpast aan het natuurlijke licht. Binnen vindt de shopper veertig videoschermen en 130 audiospeakers. De kleding is uitgerust met radio-frequency identification technology (RFID), waarmee de consument toegang heeft tot multimedia content zoals beelden van de catwalk en productinformatie. Als de shopper een kledingstuk meeneemt naar een pashokje zorgt de RFID-technologie ervoor dat spiegels in beeldschermen veranderen, waarop de content is te zien.
Persoonlijke voorkeuren
De winkel heeft daarnaast mobiele kassa-opties en er is tracking-technology, waarmee verkopers toegang kunnen krijgen tot persoonlijke voorkeur van shoppers en hun winkelgeschiedenis. Dit alles wordt ondersteund door een samenwerking die Burberry is aangegaan met WeChat. Via deze chatdienst hebben klanten toegang tot unieke content, zoals foto’s en video’s. De flagshipstore wordt 24 april grootst geopend.