Zeventig procent ziet personalisatie als cruciaal onderdeel van groeistrategie
Maar liefst 51
procent van de Nederlandse online retailers maakt zich zorgen om het feit dat
third party cookies per 2023 verdwijnen. Dit blijkt uit een benchmarkonderzoek van Wunderkind, waarin het performance marketingbedrijf zowel
27 Nederlandse marketingdirecteuren als 504 consumenten ondervroeg. Mogelijk
komen die zorgen door het toenemende belang van persoonlijke communicatie. Zo
zien zeven op de tien retailers personalisatie als topprioriteit in hun huidige
operatie en lange termijn groeistrategie.
Afhankelijkheid lijkt een belangrijke verklaring voor de grote zorgen over het
verdwijnen van third party cookies. Maar liefst zestig procent van de
respondenten gebruikt deze data namelijk voor hun marketingstrategie. “Het
verbaast mij dat zoveel organisaties voor hun groeistrategie nog afhankelijk
zijn van third party cookies”, zegt Wouter Koch, Country Manager van Wunderkind
in Nederland. “Het is al even bekend dat ze vanaf eind 2023 volledig
verdwijnen. Daarom zou je denken dat online retailers zich vooral richten op
alternatieve manieren voor het aanjagen van marketingcampagnes. Want met het wegvallen
van een groot deel van de online bezoekersdata is de kans groot dat marketeers
een significante vermindering zullen opmerken van het bereik, de effectiviteit
én opbrengsten van cookie gedreven advertenties via betaalde kanalen. Dit geldt
onder andere voor zoekmachines en sociale media.”
Personalisatie
Veel retailers leunen
op data afkomstig van third party cookies voor het personaliseren van online
advertenties. Dat ze verdwijnen kan grote gevolgen hebben, want volgens 74 procent van de zakelijke respondenten
wordt klanten benaderen met relevante content de komende vijf jaar steeds
belangrijker.
Hier moeten retailers echter zorgvuldig mee omgaan. Zo ontvangt 51 procent van
de consumenten het liefst zo min mogelijk berichten van retailers en alleen als
deze persoonlijk relevant zijn. Een derde van de consumenten vindt persoonlijke
aanbiedingen zelfs zo belangrijk dat ze stoppen met kopen na het ontvangen van
irrelevante berichten. Koch: “Voor blijvend succesvolle personalisatie moeten
bedrijven hun strategie aanpassen. Dit kan door middel van de focus verleggen
naar first-party data. Op die manier houden e-tailers hun eigen klantdata bij
en zijn ze minder afhankelijk van externe partijen.”
Marcus Oughton, Head of e-commerce EMEA bij Clarks bevestigt dit: “De afgelopen jaren is er veel veranderd rondom AVG, tracking-preventie en het consumentenbewustzijn van data-eigendom. Doordat wij nu met ondersteuning van Wunderkind onze eigen klantdata uitbouwen, is onze adresseerbare opt-in database in één jaar tijd verdubbeld. Zo zien we nu welke klanten een hoge aankoopintentie hebben en door hen gericht te benaderen, maximaliseren we onze conversie.”
Communicatiemiddelen
Ondanks de
behoefte aan zo min mogelijk communicatie, ontvangt ruim een derde van de
Nederlandse consumenten graag informatie over kortingen. Het succes van
klantcommunicatie is echter niet alleen afhankelijk van de inhoud, ook de
manier van zenden speelt een grote rol. Zo ontvangt maar liefst 59 procent van
de Nederlandse consumenten het liefst berichten via e-mail. Het onderzoek
bevestigt dat retailers hier goed van op de hoogte zijn: 93 procent van hen
communiceert hoofdzakelijk via de mail. Behalve e-mails, ontvangt een derde van
de consumenten graag kort en bondige informatie via SMS berichten. Koch: “E-mail
inboxen zitten regelmatig vol en het overzicht raakt nogal eens zoek, terwijl
uit eerder onderzoek blijkt dat consumenten 99 procent van de marketing sms’jes
openen. Ondanks deze effectiviteit gebruiken organisaties in Nederland SMS
opvallend weinig voor marketingdoeleinden. Dit zouden meer retailers kunnen
onderzoeken.”