Alles is tegenwoordig via internet te regelen. Een concertje streamen, je belastingaangifte controleren, een album van iTunes plukken, een outfit bij elkaar shoppen: het internet heeft zich in ons consumptiegedrag gevestigd als een onmisbare schakel tussen consumenten en bedrijven. Deze ontwikkeling mag ook voor verzekeraars niet onopgemerkt blijven.
Met name jongeren omarmen het internet als hét middel om zich binnen enkele kliks te voorzien van wat ze nodig hebben. Het gemak en de flexibiliteit van het online shoppen zijn hiervoor de belangrijkste redenen. Zo is de helft van alle jongeren zelfs bereid om op internet een auto aan te schaffen. Al met al blijkt uit cijfers van het CBS dat meer dan 80 procent van de jongeren online shopt. Daar geen bedrijf meer zonder webshop kan om haar producten aan te bieden, kunnen ook de verzekeraars niet achter blijven. Volgens Google wil in 2020 71 procent van de consumenten zijn verzekering online kunnen regelen. Hoewel verzekeraars maar moeizaam willen veranderen, is het bij veel verzekeraars al mogelijk om online een verzekering af te sluiten. Echter, opmerkelijk is dat deze ict-oplossing de online gefixeerde jongeren maar weinig bereikt.
Jongeren en hun zorgverzekering
Jongeren die tegenwoordig alles online lijken op te lossen, blijven op het internet maar moeilijk te bereiken voor verzekeraars. Ondanks de toenemende toegankelijkheid van verzekeraars op het internet, blijkt uit cijfers van UnitedConsumers dat een kwart van alle jongeren die achttien worden zijn zorgverzekering niet aanpast. Kinderen zijn tot de leeftijd van achttien gratis meeverzekerd op de polis van de ouders. Daarna kunnen ze zelf een zorgverzekering afsluiten of via de ouders verzekerd blijven. Voor beide keuzes geldt dat jongeren goed moeten nadenken over hun eisen en wensen met betrekking tot hun zorgverzekering. Aangezien dit maar in mindere mate gebeurd, groeit het aantal onder- of oververzekerden achttienplussers ieder jaar. Als jongeren hier wat meer aandacht aan zouden besteden, besparen ze algauw honderden euro’s per jaar; geld dat goed gebruikt kan worden om op internet die winterjas mee te bestellen.
Onduidelijkheid
Dat een zorgverzekering maar weinig interesse wekt bij de gemiddelde achttienjarige is evident. Hiermee blijft het lastig voor verzekeraars om jongeren via het internet te bereiken. Echter, dit is niet de enige oorzaak van het feit dat maar weinig jongeren hun zorgverzekering aanpassen. Het blijkt namelijk dat het voor veel ouders onduidelijk is wanneer ze hun zorgverzekering mogen wijzigen voor hun kind. Hoewel veel ouders in de veronderstelling zijn dat ze pas in december hun verzekering kunnen wijzigen, kan dit al in de maand waarin hun zoon of dochter achttien wordt. Dit kan verklaren dat 54 procent van de achttienjarigen op de polis van hun ouders blijven staan.