84 procent Nederlanders is bereid alle financiële gegevens te delen

84 procent van de Nederlanders is bereid al zijn (digitale) financiële gegevens te delen wanneer dit leidt tot een betere en efficiëntere dienstverlening rondom hypotheekadvies en -aanvraag. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Omniplan onder 1.035 werkende Nederlanders. Opvallend is dat de helft van de ondervraagden vindt dat er tijdens zijn hypotheekaanvraag geen rekening is gehouden met zijn toekomstige financiële situatie. 

Niet alleen tijdens, maar ook voor en na de hypotheekaanvraag zeggen de ondervraagden steeds vaker gebruik te maken van online hulpmiddelen. Zo gaat driekwart van hen bij vragen over hun hypotheek eerst online op zoek naar antwoorden.

“De Nederlander is steeds beter geïnformeerd en verwacht mede daarom een sterk onderbouwd hypotheekadvies gebaseerd op het heden en de toekomst”, aldus Marcel Nijland, verantwoordelijk voor Strategie en Business Development bij Omniplan. “Uit het onderzoek blijkt dat het denken vanuit de gehele Consumer Journey, onderbouwd met relevante financiële gegevens nog niet altijd plaatsvindt, terwijl de consument hier wel behoefte aan heeft. ”

 Huidig advies

De bereidheid tot het delen van alle financiële data, lijkt vooral te komen door een gemis binnen het huidige proces rondom hypotheekadvies en -aanvraag. Zo vindt 85 procent van hen dat de hypotheekaanvraag veel sneller zou moeten – en kunnen – plaatsvinden dan de drie tot zes weken die er nu gemiddeld voor staan. Nijland: “Door alle financiële data te delen, maak je het proces voor de klant, financieel dienstverlener en geldverstrekker veel inzichtelijker en valt er veel tijd te besparen die nu verloren gaat aan het aanleveren en onderhouden van financiële gegevens. Data die naar wat blijkt uit het onderzoek, de consument bereid is te delen.”

Meer inzicht 

Verder blijkt dat ruim een kwart (26 procent) van de ondervraagden zich weleens zorgen maakt over de status van zijn of haar hypotheek. Nijland: “De zorgen van de consument ontstaan voornamelijk doordat het hem ontbreekt aan een duidelijk inzicht in zijn huidige financiële situatie. Om van toegevoegde waarde te blijven, is het belangrijk hem dit te bieden, ook op het gebied van zijn hypotheek.” Het onderzoek lijkt dit te bevestigen, zo zegt bijna twee derde niet meer af te lossen op zijn hypotheek dan verplicht is. Nijland: “Met een beter overzicht van de huidige situatie kan je als consument veel beter inschatten of het – wanneer mogelijk – rendabel is om extra af te lossen, of te investeren in duurzame maatregelen”.

Auteur |   ·   vrijdag 16 feb, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken