64% snelgroeiende bedrijven vraagt niet naar diploma

Het tijdperk waarin een diploma de beste baankans garandeert lijkt voorbij. Maar liefst 64% van de bedrijven vraagt nieuwe werknemers niet meer om een diploma. Dat blijkt uit de Lepaya Skills Index, een onderzoek uitgevoerd door Lepaya, onder de publiekelijke beschikbare vacatureteksten van de 100 snelst groeiende bedrijven in Nederland. 13% geeft aan nog wel op zoek te zijn naar een bepaald denklevel dat bij een specifieke opleiding past, maar vraagt niet meer naar het papiertje. Vaardigheden nemen daarentegen juist steeds vaker een leidende rol in de zoektocht naar nieuw personeel.

Niet-automatiseerbare soft skills maken een opmars

De digitalisering van de arbeidsmarkt is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Hierdoor ontstaan volledig nieuwe banen, veranderen de vereisten en maken vaardigheden die niet kunnen worden weggeautomatiseerd een opmars, zo blijkt uit onderzoek. Hoewel 2 van de 3 bedrijven hard skills, meetbare vakinhoudelijke skills, nog altijd als noodzakelijk zien, noemt ruim 60% van de organisaties een of meerdere soft skills als functievereiste. Communicatieve skills, oplossingsgerichtheid en zelfstandigheid behoren tot de meest gevraagde persoonlijke vaardigheden van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Digitalisering vereist ook kennis van zaken: groeiende behoefte aan digitale skills 

Daarnaast worden functie-eisen steeds verder uitgebreid met specifieke vaardigheden. Automatisering brengt naast nieuwe banen ook de behoefte aan digitale skills met zich mee: 47% van de bedrijven is op zoek naar digitale skills voor niet-technische banen. Denk aan leren programmeren, data-gedreven werken, data management en analytische skills. Vaardigheden die aansluiten de op korte termijn veranderende bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld virtuele leiding- of meeting skills worden opvallend genoeg door geen enkel bedrijf gevraagd. 

Persoonlijke groei expliciet onderdeel functieomschrijving

Een op de drie snelgroeiende bedrijven ziet persoonlijk groei als een inherent onderdeel van een functie en benoemt de mogelijkheden voor persoonlijke groei en ontwikkeling in de online vacatureteksten. De 33% die ontwikkelingsmogelijkheden vermeldt, wordt desalniettemin weinig concreet over wat er precies wordt aangeboden. Mogelijkheden die wel worden aangestipt zijn het bezoeken van externe evenementen, persoonlijke leerbudgetten en interne trainingen.

“Diploma’s zijn niet meer van deze tijd. We zijn blij verrast om te zien dat snelgroeiende organisaties ook het belang van skills zien. Nieuw personeel aannemen met toekomstbestendige vaardigheden en ze continu blijven ontwikkelen is de enige manier om relevant te blijven als organisatie. De uitdaging voor bedrijven de komende jaren is om een leven lang leren volledig te omarmen, in alle bedrijfsprocessen, ook na de vacaturetekst”, zegt René Janssen, oprichter van Lepaya. 

Over Lepaya

Lepaya is een aanbieder van power skills trainingen waarbij on- en offline leren wordt gecombineerd. Opgericht door René Janssen en Peter Kuperus in 2018 vanuit de overtuiging dat de juiste training, op het juiste moment, gericht op de juiste skill, organisaties productiever maakt, heeft Lepaya inmiddels duizenden werknemers getraind. 

Als uitdager in een overvolle trainingsmarkt, speelt Lepaya in op de behoeftes van Europa’s snelst groeiende techbedrijven, zoals onder andere Mollie, Takeaway en Picnic. Door hard skills te combineren met soft skills, samen aangeboden als power skills, groeit het Amsterdamse bedrijf versneld in een markt waarin de vraag naar om- en bijscholing over de hele wereld blijft toenemen. In 2020 haalde Lepaya een investeringsronde op van 5 miljoen en deed zelfstandig een overname van Smartenup, een trainingsbedrijf dat professionals ondersteunt om beter, sneller en slimmer met data te werken. Lepaya richt zich op de Nederlandse, Belgische, Duitse en Zweedse markt en bedient haar klanten wereldwijd.

Auteur |   ·   donderdag 25 mrt, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Twee op drie werkgevers: “Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling”

Twee op drie werkgevers: “Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling”

Maar liefst 58 procent van de Nederlandse bedrijven legt de verantwoordelijkheid voor persoonlijke groei, zoals het bijschaven van vaardigheden, volledig neer bij de werknemer neer. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.057 HR-professionals uitgevoerd door Lepaya in samenwerking met Panelwizard. De beloftes rondom een leven lang leren lijken daarmee haaks te staan op de situatie in

PDENH, DOEN Participaties en RVO investeren 2,25 miljoen in 3D-print bedrijf MX3D

PDENH, DOEN Participaties en RVO investeren 2,25 miljoen in 3D-print bedrijf MX3D

Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH), DOEN Participaties en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) investeren 2,25 miljoen euro in MX3D. Het geld wordt gebruikt voor een wereldwijde versnelling van de groei en de lancering van de M1 printer, een totaalpakket van lasrobot, sensoren en software om 3D metaal te printen. Ook wordt ingezet op de doorontwikkeling

Een op de vijf zzp’ers maakt zich zorgen om belastingaangifte

Een op de vijf zzp’ers maakt zich zorgen om belastingaangifte

Door toegewezen coronasteunmaatregelen moeten ondernemers dit jaar extra opletten bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Dit zorgt voor onrust onder zelfstandige ondernemers, blijkt uit onderzoek onder 737 Nederlandse zzp’ers, uitgevoerd door boekhoudapp Tellow. Maar liefst 20 procent van de ondervraagde zelfstandigen vreest voor de juistheid van de aangifte inkomstenbelasting over 2020 en een kwart is

Digitalisering en automatisering leidt tot banenverlies

Digitalisering en automatisering leidt tot banenverlies

Maar liefst 17% procent van de werkende Nederlanders is bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.146 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Lepaya in samenwerking met Panelwizard. Hoewel 92% van de werknemers aangeeft op dit moment te beschikken over alle benodigde vaardigheden om hun

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

Thuiswerken draagt bij aan het verder ontwikkelen van de digitale vaardigheden. Helaas dreigen miljoenen Nederlanders de boot te missen. Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en Piet Boekhoudt KNVI-lid pleiten er daarom voor om de bestrijding van deze digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op die

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken