64% snelgroeiende bedrijven vraagt niet naar diploma

Het tijdperk waarin een diploma de beste baankans garandeert lijkt voorbij. Maar liefst 64% van de bedrijven vraagt nieuwe werknemers niet meer om een diploma. Dat blijkt uit de Lepaya Skills Index, een onderzoek uitgevoerd door Lepaya, onder de publiekelijke beschikbare vacatureteksten van de 100 snelst groeiende bedrijven in Nederland. 13% geeft aan nog wel op zoek te zijn naar een bepaald denklevel dat bij een specifieke opleiding past, maar vraagt niet meer naar het papiertje. Vaardigheden nemen daarentegen juist steeds vaker een leidende rol in de zoektocht naar nieuw personeel.

Niet-automatiseerbare soft skills maken een opmars

De digitalisering van de arbeidsmarkt is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Hierdoor ontstaan volledig nieuwe banen, veranderen de vereisten en maken vaardigheden die niet kunnen worden weggeautomatiseerd een opmars, zo blijkt uit onderzoek. Hoewel 2 van de 3 bedrijven hard skills, meetbare vakinhoudelijke skills, nog altijd als noodzakelijk zien, noemt ruim 60% van de organisaties een of meerdere soft skills als functievereiste. Communicatieve skills, oplossingsgerichtheid en zelfstandigheid behoren tot de meest gevraagde persoonlijke vaardigheden van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Digitalisering vereist ook kennis van zaken: groeiende behoefte aan digitale skills 

Daarnaast worden functie-eisen steeds verder uitgebreid met specifieke vaardigheden. Automatisering brengt naast nieuwe banen ook de behoefte aan digitale skills met zich mee: 47% van de bedrijven is op zoek naar digitale skills voor niet-technische banen. Denk aan leren programmeren, data-gedreven werken, data management en analytische skills. Vaardigheden die aansluiten de op korte termijn veranderende bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld virtuele leiding- of meeting skills worden opvallend genoeg door geen enkel bedrijf gevraagd. 

Persoonlijke groei expliciet onderdeel functieomschrijving

Een op de drie snelgroeiende bedrijven ziet persoonlijk groei als een inherent onderdeel van een functie en benoemt de mogelijkheden voor persoonlijke groei en ontwikkeling in de online vacatureteksten. De 33% die ontwikkelingsmogelijkheden vermeldt, wordt desalniettemin weinig concreet over wat er precies wordt aangeboden. Mogelijkheden die wel worden aangestipt zijn het bezoeken van externe evenementen, persoonlijke leerbudgetten en interne trainingen.

“Diploma’s zijn niet meer van deze tijd. We zijn blij verrast om te zien dat snelgroeiende organisaties ook het belang van skills zien. Nieuw personeel aannemen met toekomstbestendige vaardigheden en ze continu blijven ontwikkelen is de enige manier om relevant te blijven als organisatie. De uitdaging voor bedrijven de komende jaren is om een leven lang leren volledig te omarmen, in alle bedrijfsprocessen, ook na de vacaturetekst”, zegt René Janssen, oprichter van Lepaya. 

Over Lepaya

Lepaya is een aanbieder van power skills trainingen waarbij on- en offline leren wordt gecombineerd. Opgericht door René Janssen en Peter Kuperus in 2018 vanuit de overtuiging dat de juiste training, op het juiste moment, gericht op de juiste skill, organisaties productiever maakt, heeft Lepaya inmiddels duizenden werknemers getraind. 

Als uitdager in een overvolle trainingsmarkt, speelt Lepaya in op de behoeftes van Europa’s snelst groeiende techbedrijven, zoals onder andere Mollie, Takeaway en Picnic. Door hard skills te combineren met soft skills, samen aangeboden als power skills, groeit het Amsterdamse bedrijf versneld in een markt waarin de vraag naar om- en bijscholing over de hele wereld blijft toenemen. In 2020 haalde Lepaya een investeringsronde op van 5 miljoen en deed zelfstandig een overname van Smartenup, een trainingsbedrijf dat professionals ondersteunt om beter, sneller en slimmer met data te werken. Lepaya richt zich op de Nederlandse, Belgische, Duitse en Zweedse markt en bedient haar klanten wereldwijd.

Auteur |   ·   donderdag 25 mrt, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

Maar liefst 22 procent van de Nederlandse IT’ers ervaart een ongelijke behandeling tussen werknemers binnen hun organisatie.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken