64% snelgroeiende bedrijven vraagt niet naar diploma

Het tijdperk waarin een diploma de beste baankans garandeert lijkt voorbij. Maar liefst 64% van de bedrijven vraagt nieuwe werknemers niet meer om een diploma. Dat blijkt uit de Lepaya Skills Index, een onderzoek uitgevoerd door Lepaya, onder de publiekelijke beschikbare vacatureteksten van de 100 snelst groeiende bedrijven in Nederland. 13% geeft aan nog wel op zoek te zijn naar een bepaald denklevel dat bij een specifieke opleiding past, maar vraagt niet meer naar het papiertje. Vaardigheden nemen daarentegen juist steeds vaker een leidende rol in de zoektocht naar nieuw personeel.

Niet-automatiseerbare soft skills maken een opmars

De digitalisering van de arbeidsmarkt is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Hierdoor ontstaan volledig nieuwe banen, veranderen de vereisten en maken vaardigheden die niet kunnen worden weggeautomatiseerd een opmars, zo blijkt uit onderzoek. Hoewel 2 van de 3 bedrijven hard skills, meetbare vakinhoudelijke skills, nog altijd als noodzakelijk zien, noemt ruim 60% van de organisaties een of meerdere soft skills als functievereiste. Communicatieve skills, oplossingsgerichtheid en zelfstandigheid behoren tot de meest gevraagde persoonlijke vaardigheden van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Digitalisering vereist ook kennis van zaken: groeiende behoefte aan digitale skills 

Daarnaast worden functie-eisen steeds verder uitgebreid met specifieke vaardigheden. Automatisering brengt naast nieuwe banen ook de behoefte aan digitale skills met zich mee: 47% van de bedrijven is op zoek naar digitale skills voor niet-technische banen. Denk aan leren programmeren, data-gedreven werken, data management en analytische skills. Vaardigheden die aansluiten de op korte termijn veranderende bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld virtuele leiding- of meeting skills worden opvallend genoeg door geen enkel bedrijf gevraagd. 

Persoonlijke groei expliciet onderdeel functieomschrijving

Een op de drie snelgroeiende bedrijven ziet persoonlijk groei als een inherent onderdeel van een functie en benoemt de mogelijkheden voor persoonlijke groei en ontwikkeling in de online vacatureteksten. De 33% die ontwikkelingsmogelijkheden vermeldt, wordt desalniettemin weinig concreet over wat er precies wordt aangeboden. Mogelijkheden die wel worden aangestipt zijn het bezoeken van externe evenementen, persoonlijke leerbudgetten en interne trainingen.

“Diploma’s zijn niet meer van deze tijd. We zijn blij verrast om te zien dat snelgroeiende organisaties ook het belang van skills zien. Nieuw personeel aannemen met toekomstbestendige vaardigheden en ze continu blijven ontwikkelen is de enige manier om relevant te blijven als organisatie. De uitdaging voor bedrijven de komende jaren is om een leven lang leren volledig te omarmen, in alle bedrijfsprocessen, ook na de vacaturetekst”, zegt René Janssen, oprichter van Lepaya. 

Over Lepaya

Lepaya is een aanbieder van power skills trainingen waarbij on- en offline leren wordt gecombineerd. Opgericht door René Janssen en Peter Kuperus in 2018 vanuit de overtuiging dat de juiste training, op het juiste moment, gericht op de juiste skill, organisaties productiever maakt, heeft Lepaya inmiddels duizenden werknemers getraind. 

Als uitdager in een overvolle trainingsmarkt, speelt Lepaya in op de behoeftes van Europa’s snelst groeiende techbedrijven, zoals onder andere Mollie, Takeaway en Picnic. Door hard skills te combineren met soft skills, samen aangeboden als power skills, groeit het Amsterdamse bedrijf versneld in een markt waarin de vraag naar om- en bijscholing over de hele wereld blijft toenemen. In 2020 haalde Lepaya een investeringsronde op van 5 miljoen en deed zelfstandig een overname van Smartenup, een trainingsbedrijf dat professionals ondersteunt om beter, sneller en slimmer met data te werken. Lepaya richt zich op de Nederlandse, Belgische, Duitse en Zweedse markt en bedient haar klanten wereldwijd.

Auteur |   ·   donderdag 25 mrt, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Helft Nederlandse bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen

Helft Nederlandse bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen

Zeventien procent neemt daarentegen liever geen middelbaargeschoolden aan Maar liefst 51 procent van alle Nederlandse organisaties neemt op dit moment eerder middelbaargeschoolde kandidaten aan dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van Linden-IT onder 1.021 Nederlandse HR-verantwoordelijken, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de sterk toegenomen vraag naar talent probeert nog altijd een zesde van alle Nederlandse bedrijven

Amerikaanse Wunderkind betreedt Nederlandse markt

Amerikaanse Wunderkind betreedt Nederlandse markt

Het van oorsprong Amerikaanse Wunderkind betreedt per direct de Nederlandse markt. Met meer dan 800 medewerkers wereldwijd en een omzet van ruim € 100 miljoen is de multinational toonaangevend op het gebied van performance gedreven marketing voor online retailers. Zo bedient het meer dan 1.200 klanten wereldwijd; in Europa werkt Wunderkind vanuit een UNESCO grachtenpand

Davy van Iersel nieuwe Managing Director Fujitsu Nederland

Davy van Iersel nieuwe Managing Director Fujitsu Nederland

Fujitsu Nederland heeft Davy van Iersel (45) per direct aangesteld als nieuwe Managing Director. Hij neemt hiermee het stokje over van Bas de Reus en gaat zich bezighouden met de dagelijkse bedrijfsvoering van het ICT-bedrijf. Van Iersel was eerder General Manager & EMEA Public sector services Director bij Unisys Netherlands en Vice President Sales bij

Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Amsterdam, 8 november 2021 – Vier op de tien ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop zegt minder voldoening uit zijn of haar werk te halen als er zaken worden gedaan via een marketplace. Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Ook is 42 procent bang

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Werken op afstand heeft het cybersecuritylandschap aanzienlijk veranderd, maar de noodzaak voor veiligheid is nog steeds hetzelfde. Hoe zorg je er als werkgever voor dat de veiligheid van data gewaarborgd is in een hybride werkomgeving? Karlien de Waardt, Head of Micro Enterprise Cybersecurity van Fujitsu Nederland, geeft tips and tricks. Nu werknemers meer dan ooit

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken