61 procent bestuurders financiële sector kent gevolgen AI niet

Amsterdam, 23 november 2017 – 61 procent van de mensen werkzaam in de financiële sector zegt dat het bestuur van de organisatie waarvoor hij/zij werkt, niet precies weet wat de gevolgen van de groei in kunstmatige intelligentie (AI) zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Synechron, gehouden onder 344 Nederlandse professionals uit de financiële sector. Bovendien denkt bijna de helft van de ondervraagden dat binnen vijf jaar (een deel van) zijn baan is overgenomen door kunstmatige intelligentie.

“Dit onderzoek laat zien dat veel werknemers in de financiële sector twijfelen of de werkgever voldoende kennis heeft op het gebied van kunstmatige intelligentie om de consequenties er van in te schatten”, aldus Joost Loves, directeur van Synechron. “Veel van onze klanten zijn tegenwoordig bezig met nieuwe initiatieven rondom kunstmatige intelligentie. Het duurt natuurlijk even voordat deze volledig ontwikkeld en geïmplementeerd zijn binnen de organisatie. Dan moeten de werknemers zich ook nog echt bewust worden van de veranderingen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen.”

Toekomstig personeel
Opvallend is dat 46 procent van de ondervraagden denkt dat AI binnen vijf jaar (een deel van) zijn baan heeft overgenomen. Daarnaast verwacht de helft in de toekomst problemen bij het vinden van personeel dat met kunstmatige intelligentie uit de voeten kan. Loves: “De angst dat robots het werk overnemen, is de afgelopen decennia hardnekkig gebleken. Het is echter veel logischer dat AI een ondersteunende rol gaat vervullen voor AI-vaardige werknemers. Door de toenemende digitalisering van de samenleving en een hogere ‘exposure’ aan AI, zou je verwachten dat deze vaardigheid in de toekomst, als vanzelf zal toenemen. Dit onderzoek laat echter zien dat het vertrouwen hierin vanuit de financiële wereld, om wat voor reden dan ook, ontbreekt.”

Cybercrime
Maar liefst 89 procent van de ondervraagden ziet cybercrime als de grootste bedreiging voor de branche. “Vanuit de financiële wereld merken we een steeds grotere afhankelijkheid van digitale systemen. De tijd dat alles met de hand werd bijgehouden in een multomap is nu echt voorbij”, aldus Loves. “Het ligt daarom voor de hand dat de angst voor aanvallen op de digitale infrastructuur, die de potentie hebben om de hele sector lam te leggen, steeds groter wordt. Ook hierin zien we een groeiend bewustzijn bij onze klanten, die zich steeds vaker oriënteren en ontwikkelen in emerging technologies zoals robotisering en blockchain.”

Over Synechron
Synechron is een wereldwijde leverancier van technologie en consultancydiensten met innovatieve oplossingen voor de financiële dienstverlening. Dit doet het op drie focusgebieden: Digital, Business Consulting en Technology. Met een hoofdkantoor in New York bedient het bedrijf klanten vanuit achttien locaties wereldwijd, met meer dan 8.000 medewerkers en een jaarlijkse omzet van $500 miljoen. Voor meer informatie over het bedrijf, bezoek de website of onze LinkedIn-community.

Noot voor de redactie (niet ter publicatie)
Neem voor meer informatie contact op met Thomas Bekker, thomas@mediatic.eu of 06 – 1932 85 84.

Auteur |   ·   donderdag 23 nov, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken