41 procent marketing- en salesmensen ziet LinkedIn als waardevol medium bij sales

41 procent van de Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken ziet LinkedIn als een waardevol platform als het gaat om het genereren van sales. Dit blijkt uit een onderzoek van The Social Selling Company, gehouden onder bijna 500 Nederlandse sales- en marketingprofessionals. Tegelijkertijd geeft ruim een derde aan dat zijn organisatie niet snel genoeg inspringt op de steeds digitaler wordende samenleving.
Opvallend is dat hoe hoger het opleidingsniveau van de persoon, hoe hoger de waarde die wordt gehecht aan LinkedIn in het salesproces. Van de laagopgeleiden ziet slechts een kwart LinkedIn als een meerwaarde, bij professionals die een middelbare beroepsopleiding hebben gevolgd, is dit 39 procent. Onder de hoogopgeleiden hecht maar liefst 43 procent veel waarde aan LinkedIn. “Salesmanagers beseffen steeds meer dat sales niet meer alleen fysiek plaatsvindt, maar steeds meer online, dus ook op social media”, aldus Carola van der Linden, directeur van The Social Selling Company. “Daarbij is Social Selling met name geschikt voor B2B-sales. Advies speelt vaak een grotere rol bij business-sales, en dat vraagt om een hoger opleidingsniveau.”
Veel missen de boot
Opvallend is dat 36 procent van de ondervraagden zegt dat zijn organisatie zich niet snel genoeg aanpast aan de digitaliserende wereld. “Uit ervaring weten wij dat de meeste bedrijven redelijk traag zijn met het invoeren van innovaties”, aldus Van der Linden. “De nieuwe manier van commercie bedrijven vraagt om een bepaalde mindset. Het gaat erom dat je de klant geeft wat hij wil, ook qua content. Pas als hij jouw merk en organisatie vertrouwt, omdat je hem op weg helpt, zal hij geneigd zijn iets van je te kopen. Maar dan moet de digitale infrastructuur wel op orde zijn.”
Ondanks het feit dat 77 procent van de ondervraagden een toenemende groei ziet in het belang van online verkoop in de zakelijke markt, is 81 procent van mening dat telefonisch contact een belangrijk hulpmiddel blijft in het verkoopproces. Van der Linden: “Je kunt Social Selling nooit als een losstaand iets zien. Het is onderdeel van de totale commerciële revolutie die nu gaande is. Tegelijkertijd spelen ‘oude’ communicatiemiddelen hierin een belangrijke rol. Ook het face-to-face-gesprek is nog niet ten dode opgeschreven.”
Afdelingen samenvoegen
Hoewel marketing en sales traditioneel gescheiden afdelingen zijn die traditioneel niet veel met elkaar van doen hadden, zijn marketeers en commerçanten er steeds meer van overtuigd dat marketing en sales eigenlijk één zijn. 68 procent van de ondervraagden vindt zelfs dat marketing- en sales één afdeling zouden moeten vormen. Van der Linden: “Marketing- en salesactiviteiten overlappen elkaar steeds meer, mede als gevolg van de opkomst van Social Selling. Wat is nog marketing en wat is sales? Het is een dun lijntje. Door afdelingen samen te voegen, maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden.”
De volledige resultaten van het onderzoek lees je hier in de whitepaper.
Auteur |   ·   donderdag 21 dec, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

Game Robins Wereld helpt leergedrag te meten en stimuleren Leusden, 24 juli 2018 – Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking. Robins Wereld speelt zich af in

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange heeft vandaag een contract getekend waarmee het via haar dochtermaatschappij Orange Business Services voor honderd procent eigenaar wordt van cloudprovider Basefarm. Met de overname is een overnamebedrag van 350 miljoen euro gemoeid. Dit overnamenieuws volgt na een uitgebreide aanbestedingsprocedure, uitgezet door Abry Partners, voor haar aandeel in Basefarm.   Basefarm is een belangrijk Europees

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Kort na de aankondiging van een intensievere samenwerking met strategische cloudaanbieders Microsoft en VMware, maakt Fujitsu vandaag bekend dat het haar samenwerking met SAP en Oracle gaat uitbreiden. Hiermee wil het IT-bedrijf haar aanbod omtrent digitale transformatie makkelijker en effectiever maken. Daarnaast versterkt Fujitsu haar multi-cloudintegratie en operationele diensten om zich te kunnen richten op

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu lanceert vandaag een nieuwe blockchainraamwerk waardoor een Minimum Viable Product (MVP) in slechts vijf dagen kan worden ontwikkeld. De dienst is voornamelijk ontwikkeld voor organisaties die een vliegende start willen maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van blockchain, of de risico’s van bestaande blockchainprojecten willen verkleinen. In het programma staat een assessment van

Orange Business Services en Additiv zetten vermogensbeheer in de cloud

Orange Business Services en Additiv zetten vermogensbeheer in de cloud

Orange Business Services en Additiv, een expert in digitale oplossingen voor de financiële markt, hebben de handen ineen geslagen om digitale diensten voor vermogensbeheer as-a-service voor financiële instellingen tot stand te brengen. De cloudoplossingen automatiseren vermogensbeheer en verlagen de bedrijfskosten van veel financiële instellingen. De vermogensbeheerproducten van Additiv worden nu aangeboden op een SaaS-platform (Software-as-a-Service).

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken