Blockchainplatform Ricex maakt rijsthandel transparant en eerlijk


Onlangs introduceerde Fujitsu en Rice Exchange (Ricex) het eerste digitale platform voor het kopen en verkopen van rijst. Het platform digitaliseert de rijsthandel met behulp van een blockchain Distributed Ledger Technology (DLT) –platform.

Het doel van dit platform is de wereldwijde handel in rijst transparanter en eerlijker te maken. De rijstmarkt is enorm groot en daardoor bijzonder ondoorzichtig. Op dit moment is de jaarlijkse omzet zo’n 450 miljard dollar en zijn er bijna een miljard mensen van afhankelijk. Bovendien is de verwachting dat het volume van de rijsthandel de komende dertig jaar vervijfvoudigt.

Doordat het een branche is met veel tussenpersonen, waar veel geld blijft hangen, betaalt de consument over het algemeen een te hoge prijs terwijl de boeren een te lage prijs ontvangen. Er zijn meerdere oorzaken voor dit probleem aan te wijzen. Zo is de rijsthandel complex, wordt er met documenten gewerkt die met de goederen meereizen en worden alle certificeringseisen handmatig gecontroleerd. Dat is duur en zorgt er ook voor dat het systeem gevoelig is voor menselijke fouten.

Stakeholders in de toeleveringsketen van rijst zijn gewend geraakt aan deze inefficiënties en hebben hun impact op prijs en marge aanvaard als een ‘kostprijs van de onderneming’. “Het Rice Exchange-platform biedt transparantie, efficiëntie en veiligheid voor de wereldwijde rijsthandel”, zegt, Frederik De Breuck, hoofd van het Fujitsu Blockchain Innovation Center in Brussel. “Door de DLT worden barrières weggenomen die een transparante, risicovolle rijsthandel onmogelijk hebben gemaakt. Het stelt inkopers in staat rijst te kopen met de garantie dat ze een kwaliteitsproduct krijgen tegen een eerlijke prijs”.

Het gebruik van DLT biedt veel voordelen. Zo zijn er door de decentrale opslag van data minder tussenpartijen nodig, verlopen de processen gestroomlijnder en kan de communicatie tussen marktpartijen eenvoudiger worden uitgevoerd. “Ricex draait om vertrouwen, data en transparantie. Dat hebben we binnen het platform bewezen en we proberen het systeem waar mogelijk is te automatiseren”, aldus De Breuck “Vanzelfsprekend kunnen alle handelaren, verzekeraars en transportbedrijven de data waar zij mee werken vertrouwen. Wij hebben de mogelijkheid om met de beste technologie te werken die op dit moment beschikbaar is.

“Duurzaamheid, track & trace en herkomst vormen de kern van Rice Exchange. Het is een krachtig voorbeeld van blockchain in de praktijk. Ricex heeft een geweldige visie getoond bij het toepassen van Fujitsu’s benadering van Distributed Ledger Technologie als een aanvullende laag in grotere enterprise-architecturen, en geen end-to-end oplossingen op zichzelf”, zegt De Breuck. Een goed voorbeeld is de mogelijkheid die Ricex kopers biedt om te zoeken naar rijst die de certificering heeft dat het duurzaam geteeld is. Dit geeft kopers zekerheid over de herkomst van de rijst en stelt producenten in staat een premie te vragen voor hun product.

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat Frederik de Breuck en Stephen Edkins CEO van Ricex elkaar voor het eerst ontmoette, door agile te werken kon het platform snel worden gelanceerd. De Breuck: “In Augustus hebben we de koppen bij elkaar gestoken en vier dagen later zijn we met het project begonnen. We zijn met een assessment begonnen over wat we kunnen bereiken samen. Het is een mooi avontuur geweest om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn van dit platform. En we zijn bijzonder blij dat we een maatschappelijke verandering teweeg kunnen brengen die de rijsthandel transparanter maakt en waar boeren en consumenten van mee kunnen profiteren.”

Auteur |   ·   vrijdag 17 jan, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Het Russische Tricolor heeft Orange Business Services gekozen voor het moderniseren van de klantenservice. Dit gebeurt op basis van technologie van Genesys; een toonaangevende internationale aanbieder van klantenervaring- en contact center oplossingen.  Tricolor levert digitale diensten, waaronder satelliettelevisie en videostreaming, aan 12,2 miljoen huishoudens in Rusland. Door Genesys Engage in te zetten, een omnichannel en multi-cloud klantbetrokkenheidsoplossing die door

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cellulaire IoT-modules-fabrikant Cavli Wireless, bundelt IoT-modules met LTE-M-connectiviteit van Orange Business Services om haar zakelijke opdrachtgevers wereldwijd handvatten te bieden voor het innoveren van de IoT-waardeketen. Met het door Cavli gebundelde Hubble99-aanbod kunnen zij IoT-connectiviteitsmodules aanschaffen zonder daar kapitaal voor vrij te maken. Dankzij dit maandelijkse abonnement kunnen opdrachtgevers meteen profiteren van de voordelen met LTE-M, zoals een

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken