Slimme apparaten, de opkomst van video en service op afstand zijn de drie trends die glasvezelbedrijf Reggefiber signaleert voor 2016.
De impact van online mogelijkheden en initiatieven is enorm, als gevolg van de goede internetinfrastructuur in Nederland. Volgens cijfers van het CBS heeft 96 procent van de Nederlanders thuis een internetaansluiting. Ook qua snelheid van internet staat ons land wereldwijd in de top-5. Een belangrijke trend voor 2016 is de opkomst van slimme huishoudelijke apparaten. Het is steeds gemakkelijker om over deze devices te beschikken. Het gaat dan om apparaten als slimme thermostaten en wasmachines met ingebouwde sensoren, welke via informatiepunten data uitwisselen met mensen, bedrijven en apparaten. Onderzoeksbedrijf Gartner beschrijft deze uitwisseling van data door apparaten als ‘The Device Mesh’.
Delen van content
Een andere trend is een verschuiving van alleen professioneel geproduceerde videocontent, die te streamen is via bijvoorbeeld Netflix, naar zowel professionele als persoonlijke content. Het delen van persoonlijke ervaringen en het raadplegen van instructiefilms via YouTube is hiervan bewijs. Uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de jongeren tussen 16 en 19 jaar zeker drie uur per dag op YouTube te vinden is. Deze groep zal alleen maar groeien in het komende jaar.
Creatieve oplossingen
Service op afstand is de derde trend die Reggefiber noemt. Door de noodzaak om te besparen en nieuwe technologische ontwikkelingen te combineren ontstaan creatieve oplossingen. Veel diensten gaan op afstand, via internet, plaatsvinden. Onder meer in de zorg en het onderwijs zal dit steeds normaler zijn. Onderzoek van Reggefiber wees al uit dat een derde van de Nederlanders verwacht meer gebruik te gaan maken van digitale zorg. En bijna 70 procent denkt dat leren op afstand de toekomst is. Uiteraard spelen snelle verbindingen, bij voorkeur via glasvezel, een belangrijke rol in het faciliteren van de belangrijkste trends voor 2016.