1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie.

Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen hebben in solliciteren via het internet, blijkt ook uit het feit dat drie op de vijf ondervraagden er vanuit gaat dat hun kennis bij een online sollicitatie goed wordt ingeschat. Onder vrouwen ligt dit percentage zelfs op 70 procent. IT’ers zijn de grootste voorstanders van de online sollicitatie. Bijna een derde van hen vindt dat deze de ‘ouderwetse’ sollicitatie prima kan vervangen. “Online sollicitaties vormen een belangrijk onderdeel van ons sollicitatieproces, maar het zijn altijd mensen die bepalen of we iemand uitnodigen voor een gesprek”, aldus Stefano van der Sant, Talent Acquisition Manager bij Brunel. “Ik denk dat algoritmes in de toekomst het sollicitatieproces in de meeste sectoren over zullen nemen. Maar in bepaalde beroepsgroepen, zoals de zorg en de luchtvaart, zal het fysieke gesprek altijd een belangrijk onderdeel blijven.”

Hrm’ers geloven meest in fysieke sollicitatie
Deze mening wordt ook gedeeld door de meerderheid van de HR-medewerkers. Acht op de tien van hen vinden dat de online sollicitatie de fysieke niet kan vervangen. 92 procent denkt dat algoritmes alleen niet kunnen bepalen of een kandidaat geschikt is voor een functie. Van der Sant: “Het verbaast mij niet dat hrm’ers niet zo te spreken zijn over online solliciteren en de groeiende rol van algoritmes. Het aannemen van nieuw personeel is natuurlijk een belangrijk onderdeel van hun werk. Wanneer er meer met algoritmes gewerkt wordt, zou dit gevolgen kunnen hebben voor de inhoud van hun baan.” HR-medewerkers lijken nog veel waarde te hechten aan de menselijke kant van het sollicitatieproces. Volgens 94 procent van hen is het noodzakelijk om een sollicitant ‘in het echt’ te ontmoeten.

Solliciteren niet spannend
Voorlopig maakt de fysieke sollicitatie bij de meeste bedrijven nog onderdeel uit van het sollicitatieproces. Het lijkt erop dat de meeste sollicitanten hier geen problemen mee hebben. Zo zegt meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent) niet gespannen te zijn voor een sollicitatiegesprek. Onder vijftigplussers ligt dit zelfs op 63 procent. “Dit vind ik opvallende cijfers. Van een sollicitatiegesprek hangt soms best veel af. Zeker als het om een functie gaat die je heel graag wilt bekleden, kan zo’n gesprek spannend zijn. Daar lijkt de meerderheid van de ondervraagden echter geen last van te hebben”, aldus van der Sant. Dat Nederlanders sollicitatiegesprekken écht niet vervelend vinden, wordt nog eens bevestigd door het feit dat zeven op de tien ondervraagden het zelfs leuk vinden om te solliciteren.

Over Brunel
Brunel is een internationale zakelijke dienstverlener, gespecialiseerd in projectmanagement, detachering en consultancy in de vakgebieden Engineering, IT, Finance, Legal en Marketing & Communicatie. Sinds haar oprichting in 1975 heeft Brunel zich ontwikkeld tot een internationale groep met meer dan 12.000 medewerkers en een jaaromzet van 914 miljoen euro (2018). Brunel opereert vanuit een eigen, internationaal netwerk met 106 kantoren in 37 landen. Brunel International NV is genoteerd aan Euronext Amsterdam NV en opgenomen in de Small Cap Index (AScX).

Auteur |   ·   maandag 1 jul, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Salesforce roepen op tot sociaal werkgeverschap

Orange Business Services en Salesforce roepen op tot sociaal werkgeverschap

Orange Business Services, Salesforce en Cisco hebben zich net als tientallen scale-ups en duurzame partijen aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Daarmee behoren zij tot de eerste honderd partijen die gezamenlijk oproepen tot solidair werkgeverschap via dit open platform. Dit initiatief van hypotheekadviesketen Viisi wordt ondersteund door onderzoeks- en adviesbureau Great Place To Work. Partijen die zich hebben

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken