1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie.

Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen hebben in solliciteren via het internet, blijkt ook uit het feit dat drie op de vijf ondervraagden er vanuit gaat dat hun kennis bij een online sollicitatie goed wordt ingeschat. Onder vrouwen ligt dit percentage zelfs op 70 procent. IT’ers zijn de grootste voorstanders van de online sollicitatie. Bijna een derde van hen vindt dat deze de ‘ouderwetse’ sollicitatie prima kan vervangen. “Online sollicitaties vormen een belangrijk onderdeel van ons sollicitatieproces, maar het zijn altijd mensen die bepalen of we iemand uitnodigen voor een gesprek”, aldus Stefano van der Sant, Talent Acquisition Manager bij Brunel. “Ik denk dat algoritmes in de toekomst het sollicitatieproces in de meeste sectoren over zullen nemen. Maar in bepaalde beroepsgroepen, zoals de zorg en de luchtvaart, zal het fysieke gesprek altijd een belangrijk onderdeel blijven.”

Hrm’ers geloven meest in fysieke sollicitatie
Deze mening wordt ook gedeeld door de meerderheid van de HR-medewerkers. Acht op de tien van hen vinden dat de online sollicitatie de fysieke niet kan vervangen. 92 procent denkt dat algoritmes alleen niet kunnen bepalen of een kandidaat geschikt is voor een functie. Van der Sant: “Het verbaast mij niet dat hrm’ers niet zo te spreken zijn over online solliciteren en de groeiende rol van algoritmes. Het aannemen van nieuw personeel is natuurlijk een belangrijk onderdeel van hun werk. Wanneer er meer met algoritmes gewerkt wordt, zou dit gevolgen kunnen hebben voor de inhoud van hun baan.” HR-medewerkers lijken nog veel waarde te hechten aan de menselijke kant van het sollicitatieproces. Volgens 94 procent van hen is het noodzakelijk om een sollicitant ‘in het echt’ te ontmoeten.

Solliciteren niet spannend
Voorlopig maakt de fysieke sollicitatie bij de meeste bedrijven nog onderdeel uit van het sollicitatieproces. Het lijkt erop dat de meeste sollicitanten hier geen problemen mee hebben. Zo zegt meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent) niet gespannen te zijn voor een sollicitatiegesprek. Onder vijftigplussers ligt dit zelfs op 63 procent. “Dit vind ik opvallende cijfers. Van een sollicitatiegesprek hangt soms best veel af. Zeker als het om een functie gaat die je heel graag wilt bekleden, kan zo’n gesprek spannend zijn. Daar lijkt de meerderheid van de ondervraagden echter geen last van te hebben”, aldus van der Sant. Dat Nederlanders sollicitatiegesprekken écht niet vervelend vinden, wordt nog eens bevestigd door het feit dat zeven op de tien ondervraagden het zelfs leuk vinden om te solliciteren.

Over Brunel
Brunel is een internationale zakelijke dienstverlener, gespecialiseerd in projectmanagement, detachering en consultancy in de vakgebieden Engineering, IT, Finance, Legal en Marketing & Communicatie. Sinds haar oprichting in 1975 heeft Brunel zich ontwikkeld tot een internationale groep met meer dan 12.000 medewerkers en een jaaromzet van 914 miljoen euro (2018). Brunel opereert vanuit een eigen, internationaal netwerk met 106 kantoren in 37 landen. Brunel International NV is genoteerd aan Euronext Amsterdam NV en opgenomen in de Small Cap Index (AScX).

Auteur |   ·   maandag 1 jul, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken