1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie.

Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen hebben in solliciteren via het internet, blijkt ook uit het feit dat drie op de vijf ondervraagden er vanuit gaat dat hun kennis bij een online sollicitatie goed wordt ingeschat. Onder vrouwen ligt dit percentage zelfs op 70 procent. IT’ers zijn de grootste voorstanders van de online sollicitatie. Bijna een derde van hen vindt dat deze de ‘ouderwetse’ sollicitatie prima kan vervangen. “Online sollicitaties vormen een belangrijk onderdeel van ons sollicitatieproces, maar het zijn altijd mensen die bepalen of we iemand uitnodigen voor een gesprek”, aldus Stefano van der Sant, Talent Acquisition Manager bij Brunel. “Ik denk dat algoritmes in de toekomst het sollicitatieproces in de meeste sectoren over zullen nemen. Maar in bepaalde beroepsgroepen, zoals de zorg en de luchtvaart, zal het fysieke gesprek altijd een belangrijk onderdeel blijven.”

Hrm’ers geloven meest in fysieke sollicitatie
Deze mening wordt ook gedeeld door de meerderheid van de HR-medewerkers. Acht op de tien van hen vinden dat de online sollicitatie de fysieke niet kan vervangen. 92 procent denkt dat algoritmes alleen niet kunnen bepalen of een kandidaat geschikt is voor een functie. Van der Sant: “Het verbaast mij niet dat hrm’ers niet zo te spreken zijn over online solliciteren en de groeiende rol van algoritmes. Het aannemen van nieuw personeel is natuurlijk een belangrijk onderdeel van hun werk. Wanneer er meer met algoritmes gewerkt wordt, zou dit gevolgen kunnen hebben voor de inhoud van hun baan.” HR-medewerkers lijken nog veel waarde te hechten aan de menselijke kant van het sollicitatieproces. Volgens 94 procent van hen is het noodzakelijk om een sollicitant ‘in het echt’ te ontmoeten.

Solliciteren niet spannend
Voorlopig maakt de fysieke sollicitatie bij de meeste bedrijven nog onderdeel uit van het sollicitatieproces. Het lijkt erop dat de meeste sollicitanten hier geen problemen mee hebben. Zo zegt meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent) niet gespannen te zijn voor een sollicitatiegesprek. Onder vijftigplussers ligt dit zelfs op 63 procent. “Dit vind ik opvallende cijfers. Van een sollicitatiegesprek hangt soms best veel af. Zeker als het om een functie gaat die je heel graag wilt bekleden, kan zo’n gesprek spannend zijn. Daar lijkt de meerderheid van de ondervraagden echter geen last van te hebben”, aldus van der Sant. Dat Nederlanders sollicitatiegesprekken écht niet vervelend vinden, wordt nog eens bevestigd door het feit dat zeven op de tien ondervraagden het zelfs leuk vinden om te solliciteren.

Over Brunel
Brunel is een internationale zakelijke dienstverlener, gespecialiseerd in projectmanagement, detachering en consultancy in de vakgebieden Engineering, IT, Finance, Legal en Marketing & Communicatie. Sinds haar oprichting in 1975 heeft Brunel zich ontwikkeld tot een internationale groep met meer dan 12.000 medewerkers en een jaaromzet van 914 miljoen euro (2018). Brunel opereert vanuit een eigen, internationaal netwerk met 106 kantoren in 37 landen. Brunel International NV is genoteerd aan Euronext Amsterdam NV en opgenomen in de Small Cap Index (AScX).

Auteur |   ·   maandag 1 jul, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis

Fujitsu winnaar ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’

Fujitsu winnaar ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’

Fujitsu is de sterkste verkoper in het distributiekanaal, dat blijkt uit de laatste ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’. De prestaties van de grootste IT-leveranciers werden beoordeeld op basis van feedback van de partners in de EMEA-regio. In bijna elk van de tien verschillende categorieën scoorde Fujitsu het hoogst. Fujitsu scoorde hoge cijfers door de

AFAS Software zet succesvol in op behoud medewerkers

AFAS Software zet succesvol in op behoud medewerkers

AFAS Software heeft het afgelopen halfjaar succesvol ingezet op het behoud van medewerkers. Het bedrijf heeft in het eerste halfjaar opnieuw een grote doorstroom gerealiseerd en heeft bovendien 31 nieuwe medewerkers aangetrokken; ruim drie keer zoveel als het jaar ervoor. “We zien dat het werkt om in te zetten op thema’s als welzijn en andere

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest Orange Business Services om de communicatie-infrastructuur van haar twee grootste werkmaatschappijen te consolideren en te transformeren in een geharmoniseerd, toekomstbestendig netwerk voor een verbeterde gebruikerservaring over de hele wereld. Gebouwd op de Orange Flexible SD-WAN oplossing verbindt het nieuwe Sony netwerk meer dan vijfhonderd locaties in ruim vijftig landen in vijf continenten en

9 op 10 onderwijsprofessionals: “Binnen 5 jaar werk ik volledig in de cloud”

9 op 10 onderwijsprofessionals: “Binnen 5 jaar werk ik volledig in de cloud”

Ruim 47 procent van de Nederlandse onderwijsprofessionals denkt dat zijn of haar onderwijsinstelling binnen vijf jaar volledig vanuit de cloud werkt. Maar liefst 38 procent van de ondervraagden doet dit al. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten door PanelWizard liet uitvoeren onder 615 onderwijsprofessionals. Het lijkt erop dat de meeste respondenten dit een goede ontwikkeling

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken