Dataexplosie digitale betalingen risico voor Nederlandse economie

In het World Payments Report 2017, dat is opgesteld door Capgemini en BNP Paribas, wordt voorspeld dat de wereldwijde digitale betalingen in 2020 met 10,9 procent stijgen naar 726 miljard transacties. Ook de Nederlandse digitale dienstverleners moeten zich gaan voorbereiden op de dataexplosie die ontstaat door de toenemende vraag naar digitale betalingen. Doen ze dit niet, dan kunnen deze organisaties de betaalpieken in de toekomst niet opvangen en loopt de Nederlandse economie schade op, dat stelt Eleni Coldrey, Business Development Director EMEA bij Equinix, het wereldwijde interconnectie- en datacenterbedrijf.  

Op dit moment staat Canada nummer één op de lijst van cashloze economieën, gevolgd door Zweden en het Verenigd Koninkrijk, zo blijkt uit onderzoek van Forex Bonuses. Digitale betalingen vereisen een samenwerking tussen beheerders van (mobiele) netwerken, financiële instituties, kaartnetwerken, retailers en anti-fraude diensten. “Dit is een zeer complex proces en nu al deze componenten samenkomen, moeten digitale dienstverleners hun traditionele IT-systemen herinrichten om een oplossing te vinden voor het toenemende dataverkeer en de stijgende behoefte aan samenwerking,” zegt Coldrey. De voorspelling is dan ook dat in 2020 de directe interconnectie met financiële dienstverleners voor digitale betalingen groeit met 38 procent onder bedrijven en 34 procent onder dienstverleners.

Managen van piekperiodes
“Het verbeteren van de IT-infrastructuur voor betalingen betekent een stevige economische impuls”, zegt Coldrey. Een goed voorbeeld is het managen van dataverkeer tijdens piekperiodes. Als digitale betalingen tijdens grote verkoopevenementen zoals Kerstmis en Sinterklaas soepel verlopen, kan dit een hoogtepunt in de verkopen betekenen voor een digitaal retailbedrijf. Als deze piekperiodes niet goed worden gemanaged, kan dit bedrijven grote problemen opleveren, zoals trage laadtijden van advertenties, websites en analytics-tools waarmee consumentenverzoeken worden verwerkt. “Als hun ervaring wordt belemmerd door langzaam ladende webpagina’s haken klanten af en mist de retailer omzet. Ook kunnen retailers zo de kans missen om relevante advertenties te plaatsen en een potentieel nieuw publiek”, aldus Coldrey.

De visie van DNB
De oproep van Equinix volgt op de publicatie van het rapport ‘Visie op Betalen 2018-2021’ van De Nederlandsche Bank (DNB). Het stimuleren van innovatie, het bevorderen van een robuuste elektronische betaalinfrastructuur en het werken aan een optimaal functionerende chartale keten zijn de drie speerpunten die DNB voor de komende jaren hanteert. Wanneer de Nederlandse digitale dienstverleners zich hier ook focussen, kan de overdracht en verwerking van gegevens efficiënt verlopen en beïnvloeden latency-problemen de klantervaring niet negatief.

Auteur |   ·   woensdag 20 jun, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Vier bewegingen binnen de techsector in 2025

Vier bewegingen binnen de techsector in 2025

Experts signaleren ontwikkelingen in AI, security en regelgeving Nieuwegein, 4 juni 2025 – AI, security en strengere regelgeving zetten de techsector op scherp. Dat bleek gisteren tijdens Experts Live Netherlands, een community kennisevenement rondom Microsoft technologie. Meer dan tweeduizend IT-professionals kwamen samen in het NBC Congrescentrum om te sparren, kennis te delen en bij te

Deep Sleep Technologies voert slaaponderzoek uit met nieuwe vorm van neurostimulatie technologie

Deep Sleep Technologies voert slaaponderzoek uit met nieuwe vorm van neurostimulatie technologie

Ondernemer Michiel Verstraten brengt nacht door in UvA-lab voor slaapmeting Amsterdam, 1 mei 2025 – Ondernemer Michiel Verstraten nam vannacht deel aan het slaaponderzoek van Deep Sleep Technologies, waarbij een nieuwe vorm van neurostimulatie technologie werd gebruikt. Het onderzoek vond plaats in het Sleep & Memory Lab van de Universiteit van Amsterdam, dat gespecialiseerd is

Aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld

Aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld

Het aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld. In het afgelopen jaar werd maar liefst 42 procent van alle meldingen van mens-tot-mens doorgegeven. Een jaar geleden bedroeg dit slechts 25 procent van alle meldingen. Dit blijkt uit een onderzoek van detacheringsbureau Linden-IT onder negentig Nederlandse bedrijven met een helpdesk.

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken