Generative Engine Optimization (GEO) wordt structureel onderdeel van online vindbaarheid voor bedrijven

Organisch verkeer daalt fors, AI ondermijnt traditionele SEO

AI-overzichten in zoekmachines zoals Google en Bing veranderen het zoekverkeer, waardoor traditionele Search Engine Optimization (SEO) steeds minder oplevert. Gebruikers krijgen direct antwoord op een zoekvraag en vinden dat in veel gevallen voldoende. Daardoor klikken zij minder vaak op organische zoekresultaten. Voor ondernemers ligt de winst in het aanscherpen van hun marketingplannen met focus op Generative Engine Optimization (GEO).

Tachtig procent van de consumenten gebruikt AI-gegenereerde antwoorden bij hun zoekopdrachten, zo blijkt uit onderzoek van managementadviesbureau Bain & Company. Voor minstens 40 procent van die zoekvragen vertrouwen zij hier volledig op, waardoor het organische verkeer met 15 tot 25 procent is gedaald. In zestig procent van de gevallen klikken gebruikers zelfs helemaal niet meer door naar een website. “Voorheen kon je met SEO vrij goed invloed uitoefenen op je zichtbaarheid in zoekmachines”, zegt Michiel Verstraten, oprichter en eigenaar van YouLynq.me. “Dat werkte jarenlang goed, maar nu zie ik dat ChatGPT en Google Gemini andere factoren meenemen. Publicaties in kranten, vakbladen en online media krijgen voorrang. Daarom ben ik de afgelopen jaren met PR en personal branding aan de slag gegaan. LinkedIn is voor mij een centraal platform, omdat ik daar mijn eigen community opbouw. Ik merk dat ik daardoor vaker opduik in AI-overzichten en goed zichtbaar blijf. SEO blijf ik toepassen, maar autoriteit opbouwen via externe bronnen weegt inmiddels zwaarder.”


Thought leadership
De verschuiving van SEO naar GEO verandert de manier waarop bedrijven hun marketing inrichten. “Generative engines werken net anders dan de ‘oude’ zoekmachines. Het is nóg belangrijker geworden om op de juiste kanalen voor te komen – vaak de serieuzere onafhankelijke media”, zegt Dennis Mensink, oprichter en eigenaar van PR-bureau Mediatic. “Maar de inhoud van de content staat centraal. Het moet begrijpelijk en eenvoudig te analyseren zijn. Tegelijkertijd moet het een verhaal vertellen dat aansluit bij wat je als bedrijf graag kwijt wilt. Dat is een interessante uitdaging voor PR. Organisaties die hier goed mee omgaan, pakken echt een voorsprong op de concurrentie.”

Auteur |   ·   donderdag 11 sep, 2025

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Smartshore benoemt Mario der Weduwen tot lid Raad van Advies

Smartshore benoemt Mario der Weduwen tot lid Raad van Advies

Smartshore, internationaal IT-dienstverlener, stelt per direct Mario der Weduwen aan als nieuw lid van Raad van Advies (RvA). Met ruim dertig jaar ervaring in leiderschap, onder meer als CIO en CTO, zal Der Weduwen bijdragen aan de verdere professionalisering en groei van Smartshore. De benoeming past bij de ambities van Smartshore om haar positie als

Vier bewegingen binnen de techsector in 2025

Vier bewegingen binnen de techsector in 2025

Experts signaleren ontwikkelingen in AI, security en regelgeving Nieuwegein, 4 juni 2025 – AI, security en strengere regelgeving zetten de techsector op scherp. Dat bleek gisteren tijdens Experts Live Netherlands, een community kennisevenement rondom Microsoft technologie. Meer dan tweeduizend IT-professionals kwamen samen in het NBC Congrescentrum om te sparren, kennis te delen en bij te

Deep Sleep Technologies voert slaaponderzoek uit met nieuwe vorm van neurostimulatie technologie

Deep Sleep Technologies voert slaaponderzoek uit met nieuwe vorm van neurostimulatie technologie

Ondernemer Michiel Verstraten brengt nacht door in UvA-lab voor slaapmeting Amsterdam, 1 mei 2025 – Ondernemer Michiel Verstraten nam vannacht deel aan het slaaponderzoek van Deep Sleep Technologies, waarbij een nieuwe vorm van neurostimulatie technologie werd gebruikt. Het onderzoek vond plaats in het Sleep & Memory Lab van de Universiteit van Amsterdam, dat gespecialiseerd is

Aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld

Aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld

Het aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld. In het afgelopen jaar werd maar liefst 42 procent van alle meldingen van mens-tot-mens doorgegeven. Een jaar geleden bedroeg dit slechts 25 procent van alle meldingen. Dit blijkt uit een onderzoek van detacheringsbureau Linden-IT onder negentig Nederlandse bedrijven met een helpdesk.

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken