Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam? Met deze vier vragen kom je erachter.

Auteur: Maxim Spek, oprichter van prospex

Wie nieuwe B2B-leads zoekt, doet dat steeds vaker via LinkedIn. Daar leg je heel gericht contact, breid je jouw netwerk uit, bouw je relaties op en kun je op een thema dat jou na aan het hart gaat thought leadership claimen. Inmiddels zien we het platform en de inzet daarvan steeds meer integreren met standaard sales- en marketingfuncties. Hier kunnen dergelijke specialisten nog dagelijks winst behalen, mede doordat het platform zich verder blijft ontwikkelen. Het is dus tijd voor een modern salesteam dat via een integrale aanpak op een efficiënte manier werkt. Stel jezelf de volgende vier vragen en kom erachter of jouw salesteam klaar is voor de toekomst.

  1. Heeft jouw team een heldere LinkedIn-strategie met een duidelijk doel en heldere aanpak om daar te komen?
  2. Hoe schaalbaar is jouw aanpak en heeft het binnen de organisatie voldoende prioriteit?
  3. Hoe meetbaar zijn jullie individuele en teamsuccessen?
  4. Zijn alle randvoorwaarden goed ingevuld?

Alle neuzen dezelfde kant op

Alles begint met een breed gedragen visie en strategie vanuit het management over social selling. Zo weet je dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Die social selling strategie houdt ook in dat je door middel van eigen onderscheidende content – die de organisatie omarmt en stimuleert – kennisleiderschap toont. Is dat niet zo, dan wordt het een heel zware dobber. De echte magie zit ‘m dan ook in de oprechte wil om marktkennis te delen. Juist dan laat je zien welke uitdagingen en ontwikkelingen er spelen in de industrie waarin je actief bent. Maar nog belangrijker: je laat zien dat jouw mening en zienswijze hierin relevant en interessant genoeg zijn om over te schrijven.

Samenwerking sales en marketing

Wil je LinkedIn als commercieel kanaal succesvol maken, dan is een integrale aanpak een must. Met zo’n aanpak kun je doorlopend nieuwe businesskansen creëren, maar het vraagt best veel. Ten eerste wil je dat jouw zakelijk netwerk structureel groeit en vervolgens zul je regelmatig relevante – door marketing gecreëerde – content met dat netwerk moeten delen. Het gaat om het ontwikkelen van een nieuwe salesroutine waarmee je kansen vindt én opvolgt, die je ook stuurt op resultaat met een nieuwe set aan social KPI’s. Allemaal pijlers waarbij je de samenwerking tussen sales en marketing goed op elkaar moet afstemmen, want samen kun je zoveel relevanter zijn voor je doelgroep. Na die afstemming kun je van start. Wanneer je vervolgens alles goed hebt opgenomen in je salesfunnel zorgt LinkedIn voor een continue basis van kwalitatieve leads, vergroot het connecties en zorgt het voor meer bereik rondom jouw organisatie en persoonlijke profiel.

‘Met een helder ingericht proces voor het vinden en opvolgen van nieuwe LinkedIn-leads sta je al met 1-0 voor’

Andere KPI’s

Voor het meten van het effect van je strategie is het belangrijk dat je de juiste statistieken bijhoudt, zoals de groei van jouw online netwerk en de betrokkenheid bij je publicaties. Dit zijn dus andere indicatoren dan de reguliere sales-KPI’s, al kun je het aantal salesgesprekken per week uiteraard ook meenemen in je analyse. Hierbij helpt het dat de randvoorwaarden goed zijn ingevuld, zoals de juiste social media skills en tools als LinkedIn sales navigator. Met een helder ingericht proces voor het vinden en opvolgen van nieuwe leads uit LinkedIn sta je zeker al met 1-0 voor. Zoals je merkt kent social selling veel overlap met traditionele sales, je moet er alleen nét iets anders naar kijken.

Auteur |   ·   maandag 26 sep, 2022

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken