Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Nederland staat wereldwijd op de zesde plaats wat betreft digitale levenskwaliteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Quality of Life (DQL)-onderzoek in 85 landen van VPN-provider Surfshark in samenwerking met lokale partijen, waaronder het Nederlandse VPNdiensten.nl. Vooral op het gebied van internetkwaliteit en -veiligheid onderscheidt Nederland zich van andere staten. Op de aspecten internetbetaalbaarheid en digitale overheidsdiensten scoort ons land ondermaats.

Van de DQL-index, waarvoor onderzoekers een populatie van meer dan 6,3 miljard mensen bestudeerden, is Denemarken lijstaanvoerder. Vervolgens maken Zweden en Canada de top drie compleet. Verder domineert Europa met zeven landen de top tien, waarin Nederland dus de zesde plek bezet. “Vergeleken met de twaalfde positie van vorig jaar heeft Nederland grote stappen gezet. Juist om dit soort ontwikkelingen in beeld te brengen, keert dit onderzoek jaarlijks terug”, zegt Abel Baas van VPNdiensten.nl. “Met de DQL-index willen we verder kijken dan de huidige digitale situatie in een land en een gemeenschappelijke basis leggen voor verdere discussie. De derde positie voor de internetkwaliteit en een notering op plek zeven voor e-security laten in ieder geval zien dat Nederland digitaal er momenteel goed voor staat.”

Internetbetaalbaarheid

Het Nederlandse internet is niet alleen snel en veilig, maar blijkt ook relatief prijzig. Met een notering op de 23e plaats voor internetbetaalbaarheid is deze vergelijkbaar met die van landen met een lager BNP per hoofd, zoals nummer drie Azerbeidzjan of Vietnam (19). Wel scoort Nederland op dit front beter dan buurlanden Duitsland (24) en België (49). Baas: “Nederlanders moeten gemiddeld vijftig minuten werken voor het goedkoopste internetabonnement, terwijl mensen uit Canada hier slechts zeven minuten arbeid aan kwijt zijn. En voor mobiel internet moet de Nederlandse consument vijf keer zo lang werken als bijvoorbeeld de gemiddelde Deen. Dit zijn enkele van de vele voorbeelden waarmee de index duidelijke verbanden aantoont tussen enerzijds de digitale ontwikkeling en online ervaringen van burgers, en anderzijds het economische potentieel en de algehele welvaart van een land.”

E-Overheid

Verder valt de schamele zestiende positie van Nederland bij de indicator digitale overheidsdiensten op. Zo staan IT-projecten bij de Nederlandse overheid bekend als digitale hoofdpijndossiers, zoals de casussen bij het CBS, Defensie, de NVWA en de Belastingdienst. Ook biedt de overheid bedrijven en burgers onvoldoende zekerheid omtrent IT-security en dataprivacy. Zo blijkt uit de NotPeyta-aanval op de Rotterdamse haven en de 112 storing dat Nederland geen noodplan heeft als digitale systemen uitvallen. Baas: “De politiek lijkt nog te weinig te beseffen dat haar ICT-projecten heel het land raken. Neem bijvoorbeeld de corona-app of de ‘Sleepwet’ van enkele jaren terug: veel van deze plannen lijken niet doordacht. Hierdoor scoort Nederland op e-government lager dan bijvoorbeeld Italië en India, die respectievelijk plaats twintig en 57 in het algemene klassement innemen. Hier kunnen we dus nog een enorme, noodzakelijke inhaalslag maken.”

Over het Digital Quality of Life onderzoek

Het DQL-onderzoek bestudeerde een totale populatie van meer dan 6,3 miljard mensen in totaal 85 landen. Men meet de digitale levenskwaliteit op basis van twaalf samenhangende indicatoren uit open bronnen van de Verenigde Naties, de Wereldbank, Freedom House, de International Communications Union en andere bronnen. Binnen de daaruit voortkomende index is Denemarken lijstaanvoerder, gevolgd door Zweden en Canada. De top tien wordt met zeven landen gedomineerd door Europa. Het definitieve rapport over digitale levenskwaliteit 2020 en een interactieve tool voor landvergelijking met rapporten op landniveau vindt u hier.

Auteur |   ·   donderdag 23 jul, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken